23-06-12

Formula 1 World Championship, Grote Prijs van Europa 2012

f1,formule 1,wereldkampioenschap,european world championship,2012,gp,europa,valencia, diana rigg, motor show 1965 earl's court london, lotus elan, emma peelSommigen verwachten dat Lotus dit weekend mag feesten, en ze gokken zelfs op Grosjean en niet op Räikkönen.
Maar als we iets hebben geleerd van het huidige seizoen, dan is het dat de resultaten moeilijk voorspelbaar zijn.
Dus of Lotus nog eens even vrolijk kan zijn als Diana Rigg in 1965 tijdens de Motor Show in Earl's Court te Londen, is afwachten.
De vrije trainingen van vrijdag lijken dat niet te bevestigen, maar dat is alleen maar voorbereiding voor de kwalificaties van zaterdag.
En zaterdagmorgen doet Force India het onverwacht goed. Ze hebben gekozen voor minder downforce, en met die vele lange rechte stukken werkt dat in Valencia uitstekend. Als de andere teams daar geen rekening mee houden, zou Force India wel eens onverwachts uit de hoek kunnen komen. Héél onverwachts, want wij rekenen ze helemaal niet bij de kandidaat-winnaars.
Al moeten we toegeven dat de Lotussen allebei zaterdagmorgen erg dominant zijn.
Samen met de andere topteams hebben ze Force India in de tabellen wat naar onderen geduwd, maar ze zijn zeker nog niet verslagen.


Tussen haakjes: het heeft ons moeite gekost, maar we zijn erachtergekomen: de tekst op de foto heeft het over een witte Lotus Elan, maar het is een lichtblauwe. Het is een demonstratiemodel dat autobeurzen afdweilde en waarmee de vertegenwoordiger van Lotus naar verdelers reed om de auto aan te prijzen. Het is hetzelfde model dat in de tv-reeks The Avengers werd gebruikt, de leukste tv-reeks uit het midden van de jaren zestig, maar het is niet hetzelfde exemplaar.
In het eerste seizoen met Diana Rigg als Emma Peel werd er wel een witte gebruikt, maar op de foto is het duidelijk dat de kleur van de auto donkerder is dan de kleding van Rigg, dus is het waarschijnlijk de lichtblauwe LNK 120C. In het tweede seizoen werd wel een lichtblauwe gebruikt, maar dat is waarschijnlijk niet dezelfde.
De foto is van 1965.
Meer info over The Avengers bij deze dames en heren.

Over de gaten:
Het blijkt dat ze bij Red Bull een gat in de bodemplaat hadden, terwijl andere teams een inkeping in de zijkant hadden. Die inkeping is toegelaten. Het gat niet.
Het voordeel van de gaten en inkepingen is dat ze ervoor zorgen dat er minder lucht over de wielen stroomt. De luchtstroom over de wielen zorgt voor extra wrijving, en vertraagt de auto enorm. Een F1 met afgedekte wielen zou 30 tot 40 km/u sneller rijden.

Startvolgorde GP van Europa, Valencia, 2012
1 Sebastian Vettel Red Bull-Renault 1:38.086
2 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 1:38.410
3 Pastor Maldonado Williams-Renault 1:38.475
4 Romain Grosjean Lotus-Renault 1:38.489
5 Kimi Raikkonen Lotus-Renault 1:38.513
6 Nico Rosberg Mercedes GP 1:38.504
7 Kamui Kobayashi Sauber 1:38.703
8 Nico Hulkenberg Force India-Mercedes 1:38.689
9 Jenson Button McLaren-Mercedes 1:38.563
10 Paul Di Resta Force India-Mercedes 1:38.519
11 Fernando Alonso Ferrari 1:38.707
12 Michael Schumacher Mercedes GP 1:38.770
13 Felipe Massa Ferrari 1:38.780
14 Bruno Senna Williams-Renault 1:39.207
15 Sergio Perez Sauber 1:39.353
16 Heikki Kovalainen Caterham-Renault 1:40.087
17 Daniel Ricciardo Toro Rosso-Ferrari 1:39.924
18 Jean-Eric Vergne Toro Rosso-Ferrari 1:40.203
19 Mark Webber Red Bull-Renault 1:40.395
20 Vitaly Petrov Caterham-Renault 1:40.457
21 Pedro de la Rosa HRT-Cosworth 1:42.171
22 Narain Karthikeyan HRT-Cosworth 1:42.527
23 Charles Pic Marussia-Cosworth 1:42.675
24 Timo Glock Marussia-Cosworth

(?) We vermeldden de snelste tijden van de rijders over de hele sessie, maar blijkbaar tellen alleen de tijden van Q3 voor het eindresultaat. Altijd te vinden voor wat extra pit in de kwalificaties, in de F1.

Vettel komt het verhoopte feestje van Lotus een beetje verpesten, want Vettel op de pole is bijna zeker Vettel als winnaar. Vettel haalde een opvallend goede tijd. En dat zonder gaten!
Maar de Lotussen staan tamelijk goed geplaatst, al weten we allemaal dat een winnaar meestal op rij 1 of 2 vertrekt. Grosjean heeft dus nog altijd een kans.
Maldonado bevestigt wel dat zijn overwinning in Spanje geen toevalstreffer was. Hij bewees toen dat hij voldoende zelfc ontrole heeft om een race strak te kunnen uitrijden, dus Grosjean moet van hem geen cadeaus verwachten.
En daarvoor staat ook nog Lewis Hamilton, ook een man die dit jaar bewees een stuk cooler te rijden dan hij wel eens deed.

Onze verwachtingen? Ofwel haalt Grosjean dit weekend zijn eerste overwinning binnen, heel misschien is het Räikkönen (maar vanaf de 5e startplaats heeft hij weinig kans), maar de kans is heel groot dat dit weekend ofwel Vettel ofwel Hamilton zijn tweede overwinning van het seizoen haalt, en dan hebben we een eerste duidelijke kanshebber voor het WK van dit jaar.

Ook Nico Hulkenberg deed het met zijn Force India-Mercedes erg goed, maar niet zo flagrant goed als ze ons op basis van vrijdag wilden doen verwachten - maar we weten wel beter, wat niets afdoet aan hun prestatie.

Als iemand het heel goed doet, moet iemand anders het heel slecht doen, en dat is deze keer Ferrari: Alonso 11 en Massa 13 (en die laatste zal wel wat opgelucht zijn dat Alonso het niet zo veel denderender deed dan hijzelf). Het is nu in elk geval duidelijk dat de Ferrari te traag is, alhoewel moet worden opgemerkt dat de tijden heel dicht bij elkaar liggen.

En Webber ? Hij staat op de 19e plek. Hij had geen DRS tijdens Q1.

Timo Glock staat helemaal achteraan omdat hij niet in zijn auto zat, maar in het ziekenhuis lag. Hij sukkelt al enige tijd met maagproblemen. De dokters stelden vast dat hij een darminfectie heeft, en raadden hem af aan de wedstrijd mee te doen en vinden dat hij zich beter met zijn herstel bezighoudt. Glock was al vóór de wedstrijd naar huis.

Alle standen zijn aangepast rekening houdende met de straffen.

Uitslag GP van Europa, Valencia 2012
1 Fernando Alonso Ferrari
2 Kimi Raikkonen Lotus-Renault
3 Michael Schumacher Mercedes GP
4 Mark Webber Red Bull-Renault
5 Nico Hulkenberg Force India-Mercedes
6 Nico Rosberg Mercedes GP
7 Paul Di Resta Force India-Mercedes
8 Jenson Button McLaren-Mercedes
9 Sergio Perez Sauber
10 Bruno Senna Williams-Renault
11 Daniel Ricciardo Toro Rosso-Ferrari
12 Pastor Maldonado Williams-Renault
13 Vitaly Petrov Caterham-Renault
14 Heikki Kovalainen Caterham-Renault
15 Charles Pic Marussia-Cosworth
16 Felipe Massa Ferrari
17 Pedro de la Rosa HRT-Cosworth
18 Narain Karthikeyan HRT-Cosworth
19 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes crash 55 ronden
20 Romain Grosjean Lotus-Renault uit 40 rnd
21 Sebastian Vettel Red Bull-Renault uit 33 ronden
22 Kamui Kobayashi Sauber uit33 ronden
23 Jean-Eric Vergne Toro Rosso-Ferrari uit 26 ronden
24 Timo Glock Marussia-Cosworth uit 0 ronden


Niet te geloven: Alonso van 11 naar 1. Op die manier gooit hij wel een aantal natuurwetten van de F1 overboord.
Dat de Ferraris' niet in Q3 reden, heeft zeker een rol gespeeld voor de banden waarmee Alonso op het einde rondreed. Dat is een raar tactisch spelletje aan het worden: goede startplaats en sneller versleten banden, of slechte startplaats en frisse banden.
En nog erger: Maldonado rijdt Hamilton van de weg. Maldonado kreeg daarvoor een relatief lichte straf: 20 seconden straftijd. Daardoor verliest hij zijn 10e plaats, waar hij naartoe was gesukkeld omdat hij zijn voorvleugel kwijt was na de aanrading, waardoor Bruno Senno in extremis 10e wordt.

Dik pech voor Vettel en Grosjean. Motor stuk. In beide gevallen de dynamo. Het is dus echt wel een probleem dat inherent is aan de Renault-motor. Dat zullen ze voor de latere wedstrijden zeker in orde moeten krijgen. [venijnig] Zullen ze er bij Renault nu nog reclame mee durven maken dat je auto's kunt kopen met een Renault-motor? [/venijnig]

Andere gestraften: Kamui Kobayashi moet op de start van de GP van GB vijf plaatsen achteruit na een aanrijding met Felipe Massa. Massa reed trouwens een goede wedstrijd, maar die aanrijding en enkele andere akkefietjes buiten zijn wil om, hebben verhinderd dat hij een goede score reed.
Jean-Eric Vergne moet maar liefst 10 plaatsen achteruit op de start van de GP van GB, en kreeg nog een boete van £20.000 na zijn aanrijding met Kovalainen, die er daardoor met een lekke band uit moest.

Stand WK F1 2012 NA GP van Europa, piloten
1 Fernando Alonso Ferrari 111
2 Mark Webber Red Bull-Renault 91
3 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 88
4 Sebastian Vettel Red Bull-Renault 85
5 Nico Rosberg Mercedes GP 75
6 Kimi Raikkonen Lotus-Renault 73
7 Romain Grosjean Lotus-Renault 53
8 Jenson Button McLaren-Mercedes 49
9 Sergio Perez Sauber 39
10 Pastor Maldonado Williams-Renault 29
11 Paul Di Resta Force India-Mercedes 27
12 Kamui Kobayashi Sauber 21
13 Michael Schumacher Mercedes GP 17
14 Nico Hulkenberg Force India-Mercedes 17
15 Bruno Senna Williams-Renault 16
16 Felipe Massa Ferrari 11
17 Jean-Eric Vergne Toro Rosso-Ferrari 4
18 Daniel Ricciardo Toro Rosso-Ferrari 2

Alonso staat weer bovenaan in de tabellen. En terwijl zijn zege in Maleisië misschien nog een toevalstreffer was, is deze in Valencie het niet.
En nog dit: niet alleen rukte Alonso van de 11e plaats op naar de overwinning, maar bovendien is hij ook de eerste dit jaar die erin slaagt twee wedstrijden te winnen!
Zou hij nu nog over zijn auto durven sakkeren?
Is dat eigenlijk wel vol te houden dat die Ferrari zo slecht is?
Alle anderen zijn toch maar weer eens aangewezen op achtervolgen.
Hebben we nu een definitieve favoriet voor het kampioenschap?
Hamilton was tenslotte nr. 1 geweest als Maldonado niet zo stom was geweest op het circuit te komen waar hij dat beter niet had gedaan.
En kijk 's aan: Vettel staat door zijn kapotte motor nu meer dan één overwinning achter Alonso. Dat betekent niet dat Vettel het kampioenschap al heeft verloren - er zijn nog 11 wedstrijden - maar het betekent wél dat elk foutje er een te veel begint te zijn.

Stand WK F1 2012 NA GP van Europa, teams
1 Red Bull-Renault 176
2 McLaren-Mercedes 137
3 Lotus-Renault 126
4 Ferrari 122
5 Mercedes GP 92
6 Sauber 60
7 Williams-Renault 45
8 Force India-Mercedes 44
9 Toro Rosso-Ferrari 6

In het WK voor de teams doet Red Bull het nog altijd goed: hun voorsprong is tamelijk groot geworden. Lotus kan gelukkig zijn derde plaats houden, maar het wordt toch tijd dat ze eindelijk die eerste overwinning te pakken hebben.

Stand European F1 WK NA Europa, piloten
1 Fernando Alonso 58
2 Mark Webber 37
3 Räikkönen 35
4 Nico Rosberg 32
5 Pastor Maldonado 25
6 Sebastian Vettel 20
7 Michael Schumacher 15
8 Nicko Hulkenberg 15
9 Lewis Hamilton 14
10 Grosjean 12
11 Paul Di Resta 12
12 Kamui Kobayashi 10
13 Felipe Massa 8
14 Jenson Button 6
15 Bruno Senna 2
16 Sergio Perez 2


Stand European F1 WK NA Europa, teams
1 Ferrari 66
2 Red Bull 57
3 Mercedes 47
4 Lotus 47
5 Williams 27
6 Force India 27
7 McLaren 20
8 Sauber 12

In alle standen lijkt Lotus meer en meer een eeuwige tweede te worden: ze hebben vandaag waarschijnlijk een overwinning gemist, niet alleen doordat Grosjeans motor eraanging, maar ook doordat ze hem de 1e keer duidelijk op het verkeerde moment in de pits hebben geroepen, waardoor hij tussen het verkeer terechtkwam.
Ferrari doet het uitstekend: leider in het Europese kampioenschap voor de teams en met Alonso voor de piloten, terwijl we in Europa toch wat hadden verwacht van zowel Lotus als Mercedes GP.

29-05-12

Formula 1 World Championship, Grote Prijs van Canada 2012

f1, strips, stripverhaal, marvano, grand prix, adieu, bérengére marquebreucq De voorpagina van het derde deel van de stripreeks "Grand Prix" van Marvano, die gaat over de autoracers van de jaren dertig, en wat zich compleet aan de andere kant afspeelt dan de GP van Canada.
We hebben het album nog niet gezien, maar na de eerste twee delen verwachten we dat ook dit historisch knap in elkaar zit.

't Is definitief: er mag geen gat meer in de onderkant van de Red Bulls zitten. Of geen gat in hun gat. Klinkt ridicuul (daarom schreven we het ook), maar de discussies waren al even erg. In de trant van: wanneer is een gat een gat? Maar uiteindelijk zijn ze eruitgekomen, en waren de gaten in de Red Bulls wel degelijk gaten die zaten waar ze niet hoorden. Illegaal, dus verboden. De auto's moesten aangepast zijn vanaf de GP van Canada. De Red Bulls rijden nu dus een nanoseconde trager. Om duidelijk te maken wat er precies aan de hand is, rekenen we op verduidelijkingen in een blad zoals "Formule 1". Met mooie tekeningetjes en dat soort dingen. Er is anders kop noch staart te vinden aan dat gat.

Een beetje laat, omdat Canada in een heel andere tijdzone ligt dan wij:

Startopstelling GP van Canada, Montréal, 2012

1 Sebastian Vettel Red Bull-Renault 1:13.784
2 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 1:14.087
3 Fernando Alonso Ferrari 1:14.151
4 Mark Webber Red Bull-Renault 1:14.346
5 Nico Rosberg Mercedes GP 1:14.411
6 Felipe Massa Ferrari 1:14.465
7 Romain Grosjean Lotus-Renault 1:14.627
8 Paul Di Resta Force India-Mercedes 1:14.639
9 Michael Schumacher Mercedes GP 1:14.480
10 Jenson Button McLaren-Mercedes 1:14.680
11 Kamui Kobayashi Sauber 1:14.688
12 Kimi Raikkonen Lotus-Renault 1:14.734
13 Nico Hulkenberg Force India-Mercedes 1:14.748
14 Daniel Ricciardo Toro Rosso-Ferrari 1:15.078
15 Sergio Perez Sauber 1:15.156
16 Bruno Senna Williams-Renault 1:14.995
17 Heikki Kovalainen Caterham-Renault 1:16.263
18 Vitaly Petrov Caterham-Renault 1:16.482
19 Jean-Eric Vergne Toro Rosso-Ferrari 1:16.602
20 Pedro de la Rosa HRT-Cosworth 1:17.492
21 Timo Glock Marussia-Cosworth 1:17.901
22 Pastor Maldonado Williams-Renault 1:14.979
23 Charles Pic Marussia-Cosworth 1:18.255
24 Narain Karthikeyan HRT-Cosworth 1:18.330

Pastor Maldonado moest vijf plaatsen achteruit wegens het vervangen van zijn versnellingsbak.

Vettel en Hamilton staan uitstekend voor de start. Een pole in Canada betekent niet automatisch dat je wint, en Hamilton heeft de wedstrijd al vaak op zak gestoken. Misschien krijgen we nu eindelijk de overwinning van Hamilton?
Alonso staat weer uitstekend. Overigens blijkt uit de opmerkingen van Hamilton dat hij ook niet meer gelooft dat Ferrari er zo slecht voor staat als Alonso de indruk wil wekken. Ook Massa deed het deze keer erg goed.
WEbber staat hoog, wat de vorm van de Red Bulls bewijst.
Grosjean overklast Raikkonen. Paul di Resta verrast.
Mercedes-GP stelt teleur, maar Button nog meer.
Let ook op Pedro de la Rosa; enerzijds zit hij waar HRT gewoonlijk zit: bij de laatste zes, maar gewoonlijk zijn ze bij de laatste twee, en de la Rosa kon over de Marussia's wippen. Op zich is dat niet erg belangrijk, hij is nog altijd maar 21, maar het betekent wel dat HRT vooruitgang kan maken. Al is de tijd allesbehalve indrukwekkend (1:17.492), het houdt toch een beetje belofte in.

Uitslag GP van Canada, Montréal, 2012

1 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 1:32:29.586
2 Romain Grosjean Lotus-Renault +00:02.513
3 Sergio Perez Sauber +00:05.260
4 Sebastian Vettel Red Bull-Renault +00:07.295
5 Fernando Alonso Ferrari +00:13.411
6 Nico Rosberg Mercedes GP +00:13.842
7 Mark Webber Red Bull-Renault +00:15.085
8 Kimi Raikkonen Lotus-Renault +00:15.567
9 Kamui Kobayashi Sauber +00:24.432
10 Felipe Massa Ferrari +00:25.272
11 Paul Di Resta Force India-Mercedes +00:37.693
12 Nico Hulkenberg Force India-Mercedes +00:46.236
13 Pastor Maldonado Williams-Renault +00:47.052
14 Daniel Ricciardo Toro Rosso-Ferrari +01:04.475
15 Jean-Eric Vergne Toro Rosso-Ferrari op 1 ronde
16 Jenson Button McLaren-Mercedes op 1 ronde
17 Bruno Senna Williams-Renault op 1 ronde
18 Heikki Kovalainen Caterham-Renault op 1 ronde
19 Vitaly Petrov Caterham-Renault op 1 ronde
20 Charles Pic Marussia-Cosworth op 1 ronde
21 Timo Glock Marussia-Cosworth UIT, 56 ronden
22 Michael Schumacher Mercedes GP UIT, 43 ronden
23 Pedro de la Rosa HRT-Cosworth UIT, 24 ronden
24 Narain Karthikeyan HRT-Cosworth UIT, 22 ronden

Snelste ronde: Sergio Perez: 1:15.752
Perez reed een verbluffende wedstrijd.
Na zijn tweede plaats in Maleisië, een GP die hij volgens sommigen had kunnen winnen, en deze derde plaats met een snelste ronde, zal hij volgende jaar geen probleem hebben om een team te vinden.

Wat Perez' prestatie ook bewijst, is dat Sauber dit jaar een sterk team is.
Sommigen vinden dat F1 een pure gok is geworden door de bandenproblemen, maar dat lijkt mij niet het geval te zijn.
Je ziet duidelijk enkele "usual suspects" aan de top van de tabellen, en er hebben zich enkele middenmotoren van vorig jaar tussengewrongen, maar ze domineren het kampioenschap niet. Dus zo'n goktent is het al bij al niet geworden.

Wie wordt de winnaar in Valencia?
Zou er een achtste winnaar komen? Er wordt al eens gegokt op Grosjean, maar Lotus lijkt toch nog dat beetje te kort te komen voor een overwinning, al zijn ze erg snel.
Of brengt Valencia ons de eerste piloot met een tweede overwinning? Dat kan toch niet uitblijven? We kunnen toch geen twintig wedstrijden met twintig winnaars hebben?


Stand WK F1 2012, piloten
1 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 88
2 Fernando Alonso Ferrari 86
3 Sebastian Vettel Red Bull-Renault 85
4 Mark Webber Red Bull-Renault 79
5 Nico Rosberg Mercedes GP 67
6 Kimi Raikkonen Lotus-Renault 55
7 Romain Grosjean Lotus-Renault 53
8 Jenson Button McLaren-Mercedes 45
9 Sergio Perez Sauber 37
10 Pastor Maldonado Williams-Renault 29
11 Kamui Kobayashi Sauber 21
12 Paul Di Resta Force India-Mercedes 21
13 Bruno Senna Williams-Renault 15
14 Felipe Massa Ferrari 11
15 Nico Hulkenberg Force India-Mercedes 7
16 Jean-Eric Vergne Toro Rosso-Ferrari 4
17 Daniel Ricciardo Toro Rosso-Ferrari 2
18 Michael Schumacher Mercedes GP 2

Stand WK F1 2012, teams
1 Red Bull-Renault 164
2 McLaren-Mercedes 133
3 Lotus-Renault 108
4 Ferrari 97
5 Mercedes GP 69
6 Sauber 58
7 Williams-Renault 44
8 Force India-Mercedes 28
9 Toro Rosso-Ferrari 6
10 Caterham-Renault 0
11 Marussia-Cosworth 0
12 HRT-Cosworth 0

15-05-12

Formula 1 World Championship, Grote Prijs van Monaco 2012

f1, formule 1, wereldkampioenschap, european world championship, 2012, gp, grand prix, monacoLeuk beeldje: Felipe Massa die na de trainingen in Bahrein rechtop staat in zijn auto als hij de tijd van Fernando Alonso op het beeldscherm boven hem ziet verschijnen. Hij kon zijn ogen niet geloven.
Massa's resultaten vallen dit jaar tegen, terwijl Alonso echt wel meestrijdt voor het WK.
Sommigen speculeren dan ook over het vertrek van Massa bij Ferrari.
Sommigen kijken naar de tabellen, en zien dat Massa sinds zijn ongeluk in de kwalificaties van de GP van Hongarije op 25 juli 2009 - toen hij die bout van Barrichello op z'n hoofd kreeg - geen overwinningen meer heeft geboekt.
"Hij is bang geworden," zeggen ze dan.
Bang?
Felipe Massa?
Die knalt ook nog altijd aan soms meer dan 300 per uur het circuit rond.
Zo'n F1-ritje dat is: Rem! Draai! Links! Gas! Schakel op! Rem! Schakel neer! Gas! Links! Rechts! DRS aan! DRS uit! Gas! Schakel op! Op! Op! Rem! Schakel neer! Neer! Neer! Neer! Rechts! Gas!
En tussendoor nog 's drinken.
Massa is niet bang.
Of Massa krijgt de auto niet goed onder controle omdat hij niet bij zijn rijstijl past, of hij ondervindt de gevolgen van de hersenschudding door dat ongeval. Uit de foto hiernaast blijkt dat hij er zwaarder aan toe was dan je zou verwachten op de foto die we eerder publiceerden. Ze hebben hem toen een dag of drie in een kunstmatige coma gehouden. Heeft Massa daardoor schade opgelopen die je in normale omstandigheden niet merkt, maar waardoor hij iets trager geworden is? Iets langzamer beslissingen neemt? Iets minder goede reflexen heeft?
En daardoor is Massa dit jaar al de tweede keer onze mascotte voor een GP. Het begint wat te lijken op de GP die Barrichello vorig jaar in Brazilië reed: ook dat had verdacht veel van een afscheidsfeestje.

Startvolgorde Grote Prijs van Monaco 2012
1 Mark Webber Red Bull-Renault 1:14.381
2 Nico Rosberg Mercedes GP 1:14.448
3 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 1:14.583
4 Romain Grosjean Lotus-Renault 1:14.639
5 Fernando Alonso Ferrari 1:14.948
6 Michael Schumacher Mercedes GP 1:14.301
7 Felipe Massa Ferrari 1:15.049
8 Kimi Raikkonen Lotus-Renault 1:15.199
9 Sebastian Vettel Red Bull-Renault No time
10 Nico Hulkenberg Force India-Mercedes 1:15.421
11 Kamui Kobayashi Sauber 1:15.508
12 Jenson Button McLaren-Mercedes 1:15.536
13 Bruno Senna Williams-Renault 1:15.709
14 Paul Di Resta Force India-Mercedes 1:15.718
15 Daniel Ricciardo Toro Rosso-Ferrari 1:15.878
16 Jean-Eric Vergne Toro Rosso-Ferrari 1:16.885
17 Heikki Kovalainen Caterham-Renault 1:16.538
18 Vitaly Petrov Caterham-Renault 1:17.404
19 Pastor Maldonado Williams-Renault 1:15.245
20 Timo Glock Marussia-Cosworth 1:17.947
21 Pedro de la Rosa HRT-Cosworth 1:18.096
22 Charles Pic Marussia-Cosworth 1:18.476
23 Narain Karthikeyan HRT-Cosworth 1:19.310
24 Sergio Perez Sauber Geen tijd

Let op Michael Schumacher: hij staat op de zesde plaats door de straf die hij kreeg omdat hij in Spanje Senna van achteren aanreed.
Dus eigenlijk heeft Schumacher de pole!
Door die straf krijgt Webber de pole bijna cadeau, en dus eigenlijk ook de overwinning, omdat achtersteken in Monaco moeilijk is.
Ook de tweede Mercedes GP staat erg hoog: Rosberg staat op de 2e plek.
Teleurstellend is Raikkonen: hij staat slechts 8e. Sommigen zagen in hem de winnaar van Monaco 2012, maar dat zal dus niet lukken. Tenzij... Maar het is wel een grote tenzij.
Massa heeft zijn vorm teruggevonden: 7e plaats. Alonso doet nog altijd beter, maar noblesse oblige.

Wel: de GP van Monaco is terug, en met hem de zon!
Iedere racefan weet het: je moet wachten tot de GP F1 van Monaco, voor de zomer terug is!

Uitslag GP van Monaco 2012
1 M Webber Red Bull
2 N Rosberg Mercedes
3 F Alonso Ferrari
4 S Vettel Red Bull
5 L Hamilton McLaren
6 F Massa Ferrari
7 P Di Resta Force India
8 N Hulkenberg Force India
9 K Raikkonen Lotus
10 B Senna Williams
11 S Perez Sauber
12 J Vergne Toro Rosso
13 H Kovalainen Caterham
14 T Glock Marussia
15 N Karthikeyan HRT
16 J Button McLaren uitgevallen
17 D Ricciardo Toro Rosso uitgevallen
18 C Pic Marussia uitgevallen
19 M Schumacher Mercedes uitgevallen
20 V Petrov Caterham uitgevallen
21 K Kobayashi Sauber uitgevallen
22 P de la Rosa HRT uitgevallen
23 P Maldonado Williams uitgevallen
24 R Grosjean Lotus uitgevallen

Een zeer teleurstellend weekend voor Lotus. Grosjean had veel kunnen goedmaken, maar bij de start koos hij een ongelukkige rijweg, wat leidde tot een aanrijding met Schumacher, zodat Grosjean er al vroeg werd uitgeknikkerd.
In tegenstelling tot wat zijn gewoonte is, kon Raikkonen niet een massa plaatsen winnen tijdens de wedstrijd, doordat Monaco weinig inhaalmogelijkheden biedt. Hij eindigde dus ook laag.
Maar dat was wat het mogelijk maakte dat Webber bijna zeker won, en waardoor de F1 voor het eerst sinds nooit eerder na zes wedstrijden ZES verschillende winnaars heeft, en van vijf verschillende teams. Red Bull is het eerste team dit jaar dat twee wedstrijden wint.

Monaco is een erg smal stratencircuit: de piloten rijden er als het ware door een goot, alsof ze balletjes zijn die door een flipperkast worden gejaagd, of zoiets.
Monaco is een circuit met veel kenmerken uit de oude doos: zoals op vrijdag mecaniciens tegenkomen die raceauto's door de straten duwen, omdat de piste dan gebruikt wordt als openbare weg. Ze hebben in Monaco niet genoeg straten om het circuit permanent af te sluiten.

Elke fout wordt er dan ook afgestraft, wat vorig jaar duidelijk werd, en Grosjean dit jaar tijdens de start ondervond.
Het lijkt dan ook erg gevaarlijk, maar doordat het één lange bocht is, valt het al bij al mee: de aard van het circuit houdt de snelheden laag. Monaco heeft de traagste bocht van het hele seizoen. Doordat er zo weinig plaats is, is de snelheid in de pits altijd maximum 60 km/u, terwijl dat op andere circuits tijdens de race 100 km/u is.
De auto's schuren er bijna langs de vangrails, en schuiven van links naar rechts over de baan van de ene rail tegen de andere.

Het is nog een circuit zoals die vroeger veel voorkwamen, en waarvan je enkele halucinante plaatjes ziet in de trilogie "Grand Prix" van Marvano. Het derde deel daarvan verschijnt binnenkort, en we zullen zeker proberen om daarvan ergens de voorpagina te scoren om hier op de blog te zetten.
Dat we nogal enthousiast doen over die reeks, is doordat Marvano zich uitstekend heeft gedocumenteerd: je ziet er raceauto's op volle snelheid langs trottoirs passeren waar kinderen van een jaar of vijf staan toe te kijken... zonder vangrails tussen de auto's en de toeschouwers!

De mentaliteit is tegenwoordig volledig anders, getuige de straf die Schumacher kreeg omdat hij in Spanje tegen Senna reed.
De geest veranderde in de loop van de jaren zeventig. Daarvoor was het idee dat de piloten niet verplicht werden om te snel te rijden, en dat de veiligheid dus volledig in hun eigen handen lag. Een beetje zoals de slogan van de American Riffle Association: Guns don't kill people, people kill people.
Zo was het ook lange tijd in de autosport: je wordt niet verplicht te snel te rijden, dus heb je die ongelukken zelf in de hand.
Maar terwijl je zo'n redenering wel in het dagelijkse verkeer kunt gebruiken (en zelfs dan eigenlijk niet wordt gevolgd, getuige de wetgeving), is die niet vol te houden in wedstrijden waar het er nu eenmaal om gaat om de snelste te zijn.
In de loop van de jaren 70 sloeg de mentaliteit om, en werd er langzamerhand meer op de veiligheid gelet. Dat was o.a. mogelijk door Jacky Ickx, die ooit op z'n dooie gemakje bij de start van de 24 Uur van Le Mans naar zijn auto liep, en door de vele ongelukken in de jaren 70 in de F1, waaronder dat van Niki Lauda op de Nurburgring.

Stand WK F1 2012 NA GP van Monaco, piloten
1 Fernando Alonso Ferrari 76
2 Sebastian Vettel Red Bull-Renault 73
3 Mark Webber Red Bull-Renault 73
4 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 63
5 Nico Rosberg Mercedes GP 59
6 Kimi Raikkonen Lotus-Renault 51
7 Jenson Button McLaren-Mercedes 45
8 Romain Grosjean Lotus-Renault 35
9 Pastor Maldonado Williams-Renault 29
10 Sergio Perez Sauber 22
11 Paul Di Resta Force India-Mercedes 21
12 Kamui Kobayashi Sauber 19
13 Bruno Senna Williams-Renault 15
14 Felipe Massa Ferrari 10
15 Nico Hulkenberg Force India-Mercedes 7
16 Jean-Eric Vergne Toro Rosso-Ferrari 4
17 Daniel Ricciardo Toro Rosso-Ferrari 2
18 Michael Schumacher Mercedes GP 2

Een beetje een saaie wedstrijd, maar wel met een verrassend eindresultaat: Alonso staat aan de leiding van het WK!
Hij had deze keer iets beter gepresteerd dan Vettel, en Webber stond niet dicht genoeg om van zijn overwinning genoeg te kunnen profiteren om de eerste plaats te krijgen.
Hamilton zakt wat weg, en Rosberg en Raikkonen kunnen hun favorietenrol van dit jaar nog niet echt bewijzen.
Wel goed is Grosjean: voor een nieuweling staat hij erg hoog.
Massa was bijna afgeschreven, maar bewijst vandaag dat hij weer meetelt.


Stand WK F1 2012 NA GP van Monaco, teams
1 Red Bull-Renault 146
2 McLaren-Mercedes 108
3 Ferrari 86
4 Lotus-Renault 86
5 Mercedes GP 61
6 Williams-Renault 44
7 Sauber 41
8 Force India-Mercedes 28
9 Toro Rosso-Ferrari 6

Red Bull profiteert van de zwakke prestaties van Massa van begin dit jaar, en staat aan de leiding van het WK voor de teams.
Er zit duidelijk weinig lijn in: het WK van de piloten en van de teams verschillen erg sterk.

Stand European F1 WK NA Monaco, piloten
1 Fernando Alonso 33
2 Mark Webber 25
3 Pastor Maldonado 25
4 Nico Rosberg 24
5 Sebastian Vettel 20
6 Räikkönen 17
7 Lewis Hamilton 14
8 Grosjean 12
9 Kamui Kobayashi 10
10 Felipe Massa 8
11 Paul Di Resta 6
12 Nicko Hulkenberg 5
13 Jenson Button 2
14 Bruno Senna 1

Ook in het Europese WK staat Alonso helemaal bovenaan, gevolgd door Webber en Maldonado.
Hier hadden we Raikkonen, Grosjean, Rosberg en Schumacher hoger verwacht.

Stand European F1 WK NA Monaco, teams
1 Red Bull 45
2 Ferrari 41
3 Lotus 29
4 Williams 26
5 Mercedes 24
6 McLaren 16
7 Force India 11
8 Sauber 10

En ook in het Europese WK zien we dat de stand voor de teams en de piloten nogal verschillend is: terwijl Alonso bovenaan staat bij de piloten, staat Red Bull bovenaan bij de teams. Ferrari en Lotus doen het in het Europese team-WK wel beter dan in het gewone WK, terwijl McLaren erg zwak scoort.

De uitslagen zijn zo vreemd dit jaar, dat we onze computerberekeningen nauwelijks durven vertrouwen en we telkens vanalles controleren.

Volgende GP: Canada; dan geen Europese uitslagen.

10:39 Gepost door F1-reporter in F1 | Permalink | Commentaren (9) | Tags: f1, formule 1, wereldkampioenschap, european world championship, 2012, gp, grand prix, monaco | |  del.icio.us | | Digg! Digg |  Facebook | |  Print | Pin it! | | |