24-01-12

Jérôme d'Ambrosio 3e rijder bij Lotus

Jérôme weg bij Marussia/Virgin was niet helemaal onverwachts. Wie de F1 een beetje volgde, voelde al tijdens de laatste wedstrijden aan dat zijn plaats bij het team te onduidelijk was om zeker te zijn. Toen Charles Piq met veel sponsorgeld begon te dreigen, werd het zelfs wat genant.
Er waren nog andere teams waar rijders opstapten: Barichello weg bij Williams, bijv., wat iedereen in Brazilië eigenlijk ook al zeker was, behalve wie wiskundige zekerheid wou.
Langzamerhand raakten de plekjes ingevuld, tot alleen nog het tweede zitje bij HRT overbleef.
Maar vandaag kregen we het nieuws dat Jérôme zich liever als derde rijder bij Lotus aansluit, dan bij HRT rond te toeren.
De Fransman Romain Grosjean en de voormalige wereldkampioen-dankzij-geruzie-tussen-Alonso-en-Hamilton Räikkönen staan daar een trapje hoger dan hem, maar hij heeft dus wel een relatief zware jongen boven zich.
D'Ambrosio rekent Lotus bij de topteams. Dat klinkt mij wat overmoedig in de oren. Waar eindigden ze in 2011 in het constructeurskampioenschap? Juist: 5e met 73 punten. Lotus is een goede middenmotor, dat wel.
Opgelet: Lotus van 2012 was Renault in 2011, ook wel Lotus-Renault genoemd. Toen het team nog Renault heette, was d'Ambrosio er in 2010 ook al testrijder. Het lijkt terug naar af, maar dat is het niet. Een team als Lotus biedt doorgroeikansen.
Er toerde toen ook een Team Lotus mee. Dat heet nu Caterham.
In interviews die d'Ambrosio gedurende de laatste maand aflegde, was wel al te merken dat hij liever testrijder was bij een degelijk team, dan effectief rijder bij een hekkensluiter.
Jérôme zal aanwezig zijn bij de lancering van het Lotus F1 Team in Jerez de la Frontera (Spanje) op 6 februari 2012. Iets om naar uit te kijken!
En dat ene zitje van HRT, dat blijft voorlopig leeg achter...

Commentaren

Lotus TV met de voorstelling van de nieuwe auto:
http://www.youtube.com/user/lrgptv
(6/2/2012)

Gepost door: Peter Motte | 17-03-13

Reageren op dit commentaar

Pirelli stelde vandaag de nieuwe bandensoorten voor F1 2012 voor.
Er zijn vier typen, en die typen leveren pr ronde kleinere verschillen op.
Vorig jaar was het verschil tussen twee opeenvolgende typen ongeveer 1,5 seconde per ronde, maar dit jaar zou het slechts 0,8 seconde per ronde zijn.
Doordat de keuze van het type afhankelijk is van de toestand van het circuit, is het niet alleen een kwestie van de snelste band kiezen.
Ook belangrijk is de levensduur van de band: snellere banden zijn vaak sneller versleten, wat meer pitstops vraagt. De tijd verloen in de pits moet door de snellere band worden opgevangen.
Doordat de bandtypen voor 2012 dichter bij elkaar liggen, wordt de keuze moeilijker.
En dat zou meer spektakel opleveren.
De supersofte banden zijn dezelfde als in 2011. De klasse soft, medium en hard zijn bijgesteld.
(25/1/2012)

Gepost door: Peter Motte | 17-03-13

Reageren op dit commentaar

De commentaren zijn gesloten.