20-07-12

Formula 1 World Championship, Grote Prijs van Duitsland 2012

Maria+de+Villota+Moet+Chandon+250+Anniversary.jpgOp 3 juli 2012 liep Maria de Villota liep door het ongeluk tijdens een testrit van Marussia op het vliegveld van Duxford (Engeland) een schedelbreuk op en verloor het rechtereroog. Ze is terug in Spanje. Het ongeluk gebeurde niet door een storing aan de auto.

Hoe is dat ongeluk dan gebeurd?
F1's hebben een halfautomatische koppeling: terwijl in automatische versnellingen alles automatisch is, zowel het ontkoppelen, als het koppelen, als het schakelen, moet je bij halfautomatische versnellingen apart koppelen en schakelen.
De koppeling zit in een F1 aan de ene kant van het stuur, de schakelpallen zitten aan de andere kant.
Er zijn in totaal vier pallen. De Villota zou de verkeerde kunnen hebben ingegrepen toen de auto plots optrok.
De vraag blijft dan: waarom trok hij plots op?
Onze mening:
De Villota stopt. Ze moet echter nog rijden, dus ze zet de motor niet af. Ze ontkoppelt. De ECU van de auto zet door het anti-stall-system de motor op halftoeren. Dat is een installatie in F1's zodat ze snel kunnen starten. De Villota houdt haar voet op de rem.
Iemand links of rechts achter haar vraagt haar iets. De Villota draait zich om om te antwoorden, daardoor tilt ze haar voet wat op, laat ze de rem los, en door het ASS schiet de auto vooruit.
De auto rijdt niet sneller dan 50 km/u, maar bereikt die snelheid wel in heel korte tijd. De Villota zit in een slechte houding door zich om te draaien, en is bovendien verrast. Ze vindt niet direct de rem terug, rijdt een tiental meter door, en botst tegen de laagstaande laadklep.
En wat een feestje was, wordt een nachtmerrie.
We zoeken het in elk geval verder uit.

Hoe werkt dat antistilvalsysteem?
Technisch regelement, sectie 5.19: Telkens als zo'n systeem wordt geactiveerd, moet de koppeling helemaal zijn ontkoppeld en moet ze volledig ontkoppeld blijven tot de piloot het systeem deactiveert door handmatig de koppeling te bedienen door de stuurschakeling van de piloot voor meer dan 95% van de totaal beschikbare slag te bedienen.
(Each time such a system is activated the clutch must be fully disengaged and must remain so until the driver de-activates the system by manually operating the clutch with a request greater than 95% of the total available travel of the drivers clutch actuation device.)

Of die truck op de verkeerde plek stond? Nee. Als het geen truck was geweest, waren het toeschouwers geweest of mecaniciens of de pers.

Tijdens de vrije trainingen op vrijdag regende het. De tijden zijn dus irrelevant.
Lotus heeft de spoilers achteraan veranderd, naar het schijnt geïnspireerd door het systeem van Mercedes, maar het werkt toch helemaal anders. Op vrijdag hebben ze ermee geëxperimenteerd, maar ze zullen het dit raceweekend niet gebruiken.
Grosjean, Rosberg en Webber moeten alledrie vijf plaatsen achteruit in de startopstelling wegens het vervangen van de versnellingsbak. Het seizoen begint blijkbaar zijn tol te eisen van het materiaal.
Charles Pic is er erger aan toe: bij hem moest de motor worden vervangen, waardoor hij 10 plaatsen achteruit moet. Pic rijdt voor Marussia, hij zal dus op de 24e plaats moeten vertrekken.

Wat houden die afstellingen tijdens de testrritten zoal in? Wel, tijdens de trainingen zaterdagmorgen waren de mecaniciens in de Mercedes van Rosberg aan het prutsen. Rosberg had gezegd dat er wat te veel op de motor werd geremd, en of ze daar wat aan konden doen.

Vraagje: zien we the chief in Hockhenheim? Een Duitse rechtbank heeft besloten dat hij de bankier Gribkowsky heeft omgekocht. Het is dus de vraag of Ecclestone wel naar Duitsland kan komen.

Er wordt ook gespeculeerd over een mogelijke overwinning door Raikkonen dit weekend, maar eerlijk gezegd zijn we die verwachtingen voor Lotus een beetje beu geworden. Ze moeten de afstellingen van de auto nog iets beter krijgen om echt een kans te maken. Voorlopig zijn ze daar nog niet in geslaagd. Wij wachten gewoon af tot ze ons verrassen met een overwinning.

Zaterdagmorgen, 10.52: het begint te regenen. De Marussia-mecaniciens hadden op tijd bij Charles Pic een andere motor ingebouwd, zodat hij nog kon rijden op het droge asfalt.

Startvolgorde GP van Duitsland, Hockenheim 2012
1 Fernando Alonso Ferrari 1:40.904
2 Sebastian Vettel Red Bull-Renault 1:41.026
3 Michael Schumacher Mercedes GP 1:42.459
4 Nico Hulkenberg Force India-Mercedes 1:43.501
5 Pastor Maldonado Williams-Renault 1:43.950
6 Jenson Button McLaren-Mercedes 1:44.113
7 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 1:44.186
8 Mark Webber Red Bull-Renault 1:41.496
9 Paul Di Resta Force India-Mercedes 1:44.889
10 Kimi Raikkonen Lotus-Renault 1:45.811
11 Daniel Ricciardo Toro Rosso-Ferrari 1:39.789
12 Sergio Perez Sauber 1:39.933
13 Kamui Kobayashi Sauber 1:39.985
14 Felipe Massa Ferrari 1:40.212
15 Bruno Senna Williams-Renault 1:40.752
16 Jean-Eric Vergne Toro Rosso-Ferrari 1:16.741
17 Heikki Kovalainen Caterham-Renault 1:17.620
18 Vitaly Petrov Caterham-Renault 1:18.531
19 Charles Pic Marussia-Cosworth 1:19.220
20 Romain Grosjean Lotus-Renault 1:40.574
21 Timo Glock Marussia-Cosworth 1:19.291
22 Nico Rosberg Mercedes GP 1:41.551
23 Pedro de la Rosa HRT-Cosworth 1:19.912
24 Narain Karthikeyan HRT-Cosworth 1:20.230

Het is u wel duidelijk: als Alonso met een HRT rijdt, wordt hij elk jaar wereldkampioen.
Let ook op de opvallend goede plek van Charles Pic, die nochtans 10 plaatsen achteruit moest wegens het vervangen van de motor. Hij zou dus met zijn Marussia de 9e zijn geweest.
De regen speelde daarin zeker een rol, maar toch..

Nog nieuiws in de marge: het circuit van Nürburg, de Nürburgring, vraagt het faillisement aan.

Uitslag GP van Duitsland, Hockenheim 2012
1 Fernando Alonso Ferrari 1:31:05.862
2 Jenson Button McLaren-Mercedes +00:06.949
3 Kimi Raikkonen Lotus-Renault +00:16.409
4 Kamui Kobayashi Sauber +00:21.925
5 Sebastian Vettel Red Bull-Renault +00:03.732
6 Sergio Perez Sauber +00:27.896
7 Michael Schumacher Mercedes GP +00:28.970
8 Mark Webber Red Bull-Renault +00:46.941
9 Nico Hulkenberg Force India-Mercedes +00:48.162
10 Nico Rosberg Mercedes GP 21 1:19.105 +00:48.889
11 Paul Di Resta Force India-Mercedes +00:59.227
12 Felipe Massa Ferrari +01:11.428
13 Daniel Ricciardo Toro Rosso-Ferrari +01:16.829
14 Jean-Eric Vergne Toro Rosso-Ferrari +01:16.965
15 Pastor Maldonado Williams-Renault op 1 ronde
16 Vitaly Petrov Caterham-Renault op 1 ronde
17 Bruno Senna Williams-Renault op 1 ronde
18 Romain Grosjean Lotus-Renault op 1 ronde
19 Heikki Kovalainen Caterham-Renault op 1 ronde
20 Charles Pic Marussia-Cosworth op 1 ronde
21 Pedro de la Rosa HRT-Cosworth op 1 ronde
22 Timo Glock Marussia-Cosworth op 1 ronde
23 Narain Karthikeyan HRT-Cosworth op 1 ronde
24 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes uit, 56 ronden

Alonso is momenteel de meester van het circuit: hij was niet alleen de eerste piloot die een tweede GP won dit jaar, maar ook de eerste die er drie wint.
Alonso reed eigenlijk van start tot finish aan de leiding. Zoiets levert doorgaans saaie vertoningen op, maar het bleef spannend doordat de Ferrari's tot nu toe in de laatste ronden altijd bandenproblemen kregen.
Maar deze keer hielden ze het tot het einde vol.
Het bleek dat Vettel zijn tweede plaats niet mocht houden, omdat hij Button buiten het circuit passeerde. Vettel kreeg wel 20 seconden straftijd, waardoor hij naar de vijfde plaats zakt.
Ferrari heeft sinds het begin van het jaar een flinke weg afgelegd, en Alonso zit nu echt wel op de goede koers om het kampioenschap te winnen.
Raikkonen heeft ons niet verrast, maar hij werd toch nog vierde, en dankzij de straf voor Vettel schoof hij zelfs op naar het podium. We vrezen dat Lotus het momentum om een wedstrijd te winnen heeft gemist, nl. het begin van het seizoen, toen alle teams nog met de banden aan het worstelen waren.
Raikkonen bewees wel weer dat hij een angstloze racer is: hij gooit zich in elk opening die hij ziet.

Stand WK F1 2012 NA GP van Duitsland, piloten
1 Fernando Alonso 154
2 Mark Webber 120
3 Sebastian Vettel 110
4 Kimi Raikkonen 98
5 Lewis Hamilton 92
6 Nico Rosberg 76
7 Jenson Button 68
8 Romain Grosjean 61
9 Sergio Perez 47
10 Kamui Kobayashi 33
11 Pastor Maldonado 29
12 Michael Schumacher 29
13 Paul Di Resta 27
14 Felipe Massa 23
15 Nico Hulkenberg 19
16 Bruno Senna 18
17 Jean-Eric Vergne 4
18 Daniel Ricciardo 2

Alonso neemt duidelijk afstand. Webber en zeker Hamilton hadden pech. Vettel klimt op ten opzichte van iedereen behalve Alonso.
Raikkonen gaat voorbij Hamilton en komt op de vierde plaats.

Stand WK F1 2012 NA GP van Duitsland, teams
1 Red Bull-Renault 230
2 Ferrari 177
3 McLaren-Mercedes 160
4 Lotus-Renault 159
5 Mercedes GP 105
6 Sauber 80
7 Williams-Renault 47
8 Force India-Mercedes 46
9 Toro Rosso-Ferrari 6

Het is opmerkelijk dat Red Bull in het WK voor de teams nog altijd stevig bovenaan staat, maar Ferrari zal niet zou gauw van die tweede plaats worden verdrongen.
De goede prestatie van Raikkonen heeft niet kunnen verhinderen dat Lotus zijn derde plaats verliest aan McLaren.
En ondanks de sterke prestatie van de twee Saubers, blijft het team op de zesde plaats. De afstand met Mercedes GP is te groot om gemakkelijk te overbruggen.

Stand European F1 WK NA Duitsland, piloten
1 Fernando Alonso 101
2 Mark Webber 66
3 Räikkönen 60
4 Sebastian Vettel 45
5 Nico Rosberg 33
6 Michael Schumacher 27
7 Jenson Button 25
8 Pastor Maldonado 25
9 Kamui Kobayashi 22
10 Felipe Massa 20
11 Grosjean 20
12 Lewis Hamilton 18
13 Nicko Hulkenberg 17
14 Paul Di Resta 12
15 Sergio Perez 10
16 Bruno Senna 4

Er verandert eigenlijk weinig bijzonders in het Europese WK, behalve dat Schumacher Maldonado voorbijgaat.

Stand European F1 WK NA Duitsland, teams
1 Ferrari 121
2 Red Bull 111
3 Lotus 80
4 Mercedes 60
5 McLaren 43
6 Sauber 32
7 Williams 29
8 Force India 29


Een beetje tot onze verbazing is Ferrari erin geslaagd om Red Bull van de eerste plek te verdringen in het Europese WK voor de teams.
Ook opvallend is dat McLaren van de zevende naar de vijfde plaats stijgt, ondanks de problemen van Hamilton, maar dankzij Buttons derde plek.
En doordat ook Sauber een goede zaak doet, zakt Force India helemaal naar onderen - maar dat is dan wel zonder er rekening mee te houden dat er nog altijd teams zonder punten zijn, nl. Toro Rosso, Caterham, HRT en Marussia.

11:56 Gepost door F1-reporter in F1 | Permalink | Commentaren (0) | Tags: f1, formule 1, wereldkampioenschap, european world championship, 2012, gp, duitsland, hockenheim, maria de villota | |  del.icio.us | | Digg! Digg |  Facebook | |  Print | Pin it! | | |

De commentaren zijn gesloten.