23-06-12

Formula 1 World Championship, Grote Prijs van Europa 2012

f1,formule 1,wereldkampioenschap,european world championship,2012,gp,europa,valencia, diana rigg, motor show 1965 earl's court london, lotus elan, emma peelSommigen verwachten dat Lotus dit weekend mag feesten, en ze gokken zelfs op Grosjean en niet op Räikkönen.
Maar als we iets hebben geleerd van het huidige seizoen, dan is het dat de resultaten moeilijk voorspelbaar zijn.
Dus of Lotus nog eens even vrolijk kan zijn als Diana Rigg in 1965 tijdens de Motor Show in Earl's Court te Londen, is afwachten.
De vrije trainingen van vrijdag lijken dat niet te bevestigen, maar dat is alleen maar voorbereiding voor de kwalificaties van zaterdag.
En zaterdagmorgen doet Force India het onverwacht goed. Ze hebben gekozen voor minder downforce, en met die vele lange rechte stukken werkt dat in Valencia uitstekend. Als de andere teams daar geen rekening mee houden, zou Force India wel eens onverwachts uit de hoek kunnen komen. Héél onverwachts, want wij rekenen ze helemaal niet bij de kandidaat-winnaars.
Al moeten we toegeven dat de Lotussen allebei zaterdagmorgen erg dominant zijn.
Samen met de andere topteams hebben ze Force India in de tabellen wat naar onderen geduwd, maar ze zijn zeker nog niet verslagen.


Tussen haakjes: het heeft ons moeite gekost, maar we zijn erachtergekomen: de tekst op de foto heeft het over een witte Lotus Elan, maar het is een lichtblauwe. Het is een demonstratiemodel dat autobeurzen afdweilde en waarmee de vertegenwoordiger van Lotus naar verdelers reed om de auto aan te prijzen. Het is hetzelfde model dat in de tv-reeks The Avengers werd gebruikt, de leukste tv-reeks uit het midden van de jaren zestig, maar het is niet hetzelfde exemplaar.
In het eerste seizoen met Diana Rigg als Emma Peel werd er wel een witte gebruikt, maar op de foto is het duidelijk dat de kleur van de auto donkerder is dan de kleding van Rigg, dus is het waarschijnlijk de lichtblauwe LNK 120C. In het tweede seizoen werd wel een lichtblauwe gebruikt, maar dat is waarschijnlijk niet dezelfde.
De foto is van 1965.
Meer info over The Avengers bij deze dames en heren.

Over de gaten:
Het blijkt dat ze bij Red Bull een gat in de bodemplaat hadden, terwijl andere teams een inkeping in de zijkant hadden. Die inkeping is toegelaten. Het gat niet.
Het voordeel van de gaten en inkepingen is dat ze ervoor zorgen dat er minder lucht over de wielen stroomt. De luchtstroom over de wielen zorgt voor extra wrijving, en vertraagt de auto enorm. Een F1 met afgedekte wielen zou 30 tot 40 km/u sneller rijden.

Startvolgorde GP van Europa, Valencia, 2012
1 Sebastian Vettel Red Bull-Renault 1:38.086
2 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 1:38.410
3 Pastor Maldonado Williams-Renault 1:38.475
4 Romain Grosjean Lotus-Renault 1:38.489
5 Kimi Raikkonen Lotus-Renault 1:38.513
6 Nico Rosberg Mercedes GP 1:38.504
7 Kamui Kobayashi Sauber 1:38.703
8 Nico Hulkenberg Force India-Mercedes 1:38.689
9 Jenson Button McLaren-Mercedes 1:38.563
10 Paul Di Resta Force India-Mercedes 1:38.519
11 Fernando Alonso Ferrari 1:38.707
12 Michael Schumacher Mercedes GP 1:38.770
13 Felipe Massa Ferrari 1:38.780
14 Bruno Senna Williams-Renault 1:39.207
15 Sergio Perez Sauber 1:39.353
16 Heikki Kovalainen Caterham-Renault 1:40.087
17 Daniel Ricciardo Toro Rosso-Ferrari 1:39.924
18 Jean-Eric Vergne Toro Rosso-Ferrari 1:40.203
19 Mark Webber Red Bull-Renault 1:40.395
20 Vitaly Petrov Caterham-Renault 1:40.457
21 Pedro de la Rosa HRT-Cosworth 1:42.171
22 Narain Karthikeyan HRT-Cosworth 1:42.527
23 Charles Pic Marussia-Cosworth 1:42.675
24 Timo Glock Marussia-Cosworth

(?) We vermeldden de snelste tijden van de rijders over de hele sessie, maar blijkbaar tellen alleen de tijden van Q3 voor het eindresultaat. Altijd te vinden voor wat extra pit in de kwalificaties, in de F1.

Vettel komt het verhoopte feestje van Lotus een beetje verpesten, want Vettel op de pole is bijna zeker Vettel als winnaar. Vettel haalde een opvallend goede tijd. En dat zonder gaten!
Maar de Lotussen staan tamelijk goed geplaatst, al weten we allemaal dat een winnaar meestal op rij 1 of 2 vertrekt. Grosjean heeft dus nog altijd een kans.
Maldonado bevestigt wel dat zijn overwinning in Spanje geen toevalstreffer was. Hij bewees toen dat hij voldoende zelfc ontrole heeft om een race strak te kunnen uitrijden, dus Grosjean moet van hem geen cadeaus verwachten.
En daarvoor staat ook nog Lewis Hamilton, ook een man die dit jaar bewees een stuk cooler te rijden dan hij wel eens deed.

Onze verwachtingen? Ofwel haalt Grosjean dit weekend zijn eerste overwinning binnen, heel misschien is het Räikkönen (maar vanaf de 5e startplaats heeft hij weinig kans), maar de kans is heel groot dat dit weekend ofwel Vettel ofwel Hamilton zijn tweede overwinning van het seizoen haalt, en dan hebben we een eerste duidelijke kanshebber voor het WK van dit jaar.

Ook Nico Hulkenberg deed het met zijn Force India-Mercedes erg goed, maar niet zo flagrant goed als ze ons op basis van vrijdag wilden doen verwachten - maar we weten wel beter, wat niets afdoet aan hun prestatie.

Als iemand het heel goed doet, moet iemand anders het heel slecht doen, en dat is deze keer Ferrari: Alonso 11 en Massa 13 (en die laatste zal wel wat opgelucht zijn dat Alonso het niet zo veel denderender deed dan hijzelf). Het is nu in elk geval duidelijk dat de Ferrari te traag is, alhoewel moet worden opgemerkt dat de tijden heel dicht bij elkaar liggen.

En Webber ? Hij staat op de 19e plek. Hij had geen DRS tijdens Q1.

Timo Glock staat helemaal achteraan omdat hij niet in zijn auto zat, maar in het ziekenhuis lag. Hij sukkelt al enige tijd met maagproblemen. De dokters stelden vast dat hij een darminfectie heeft, en raadden hem af aan de wedstrijd mee te doen en vinden dat hij zich beter met zijn herstel bezighoudt. Glock was al vóór de wedstrijd naar huis.

Alle standen zijn aangepast rekening houdende met de straffen.

Uitslag GP van Europa, Valencia 2012
1 Fernando Alonso Ferrari
2 Kimi Raikkonen Lotus-Renault
3 Michael Schumacher Mercedes GP
4 Mark Webber Red Bull-Renault
5 Nico Hulkenberg Force India-Mercedes
6 Nico Rosberg Mercedes GP
7 Paul Di Resta Force India-Mercedes
8 Jenson Button McLaren-Mercedes
9 Sergio Perez Sauber
10 Bruno Senna Williams-Renault
11 Daniel Ricciardo Toro Rosso-Ferrari
12 Pastor Maldonado Williams-Renault
13 Vitaly Petrov Caterham-Renault
14 Heikki Kovalainen Caterham-Renault
15 Charles Pic Marussia-Cosworth
16 Felipe Massa Ferrari
17 Pedro de la Rosa HRT-Cosworth
18 Narain Karthikeyan HRT-Cosworth
19 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes crash 55 ronden
20 Romain Grosjean Lotus-Renault uit 40 rnd
21 Sebastian Vettel Red Bull-Renault uit 33 ronden
22 Kamui Kobayashi Sauber uit33 ronden
23 Jean-Eric Vergne Toro Rosso-Ferrari uit 26 ronden
24 Timo Glock Marussia-Cosworth uit 0 ronden


Niet te geloven: Alonso van 11 naar 1. Op die manier gooit hij wel een aantal natuurwetten van de F1 overboord.
Dat de Ferraris' niet in Q3 reden, heeft zeker een rol gespeeld voor de banden waarmee Alonso op het einde rondreed. Dat is een raar tactisch spelletje aan het worden: goede startplaats en sneller versleten banden, of slechte startplaats en frisse banden.
En nog erger: Maldonado rijdt Hamilton van de weg. Maldonado kreeg daarvoor een relatief lichte straf: 20 seconden straftijd. Daardoor verliest hij zijn 10e plaats, waar hij naartoe was gesukkeld omdat hij zijn voorvleugel kwijt was na de aanrading, waardoor Bruno Senno in extremis 10e wordt.

Dik pech voor Vettel en Grosjean. Motor stuk. In beide gevallen de dynamo. Het is dus echt wel een probleem dat inherent is aan de Renault-motor. Dat zullen ze voor de latere wedstrijden zeker in orde moeten krijgen. [venijnig] Zullen ze er bij Renault nu nog reclame mee durven maken dat je auto's kunt kopen met een Renault-motor? [/venijnig]

Andere gestraften: Kamui Kobayashi moet op de start van de GP van GB vijf plaatsen achteruit na een aanrijding met Felipe Massa. Massa reed trouwens een goede wedstrijd, maar die aanrijding en enkele andere akkefietjes buiten zijn wil om, hebben verhinderd dat hij een goede score reed.
Jean-Eric Vergne moet maar liefst 10 plaatsen achteruit op de start van de GP van GB, en kreeg nog een boete van £20.000 na zijn aanrijding met Kovalainen, die er daardoor met een lekke band uit moest.

Stand WK F1 2012 NA GP van Europa, piloten
1 Fernando Alonso Ferrari 111
2 Mark Webber Red Bull-Renault 91
3 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 88
4 Sebastian Vettel Red Bull-Renault 85
5 Nico Rosberg Mercedes GP 75
6 Kimi Raikkonen Lotus-Renault 73
7 Romain Grosjean Lotus-Renault 53
8 Jenson Button McLaren-Mercedes 49
9 Sergio Perez Sauber 39
10 Pastor Maldonado Williams-Renault 29
11 Paul Di Resta Force India-Mercedes 27
12 Kamui Kobayashi Sauber 21
13 Michael Schumacher Mercedes GP 17
14 Nico Hulkenberg Force India-Mercedes 17
15 Bruno Senna Williams-Renault 16
16 Felipe Massa Ferrari 11
17 Jean-Eric Vergne Toro Rosso-Ferrari 4
18 Daniel Ricciardo Toro Rosso-Ferrari 2

Alonso staat weer bovenaan in de tabellen. En terwijl zijn zege in Maleisië misschien nog een toevalstreffer was, is deze in Valencie het niet.
En nog dit: niet alleen rukte Alonso van de 11e plaats op naar de overwinning, maar bovendien is hij ook de eerste dit jaar die erin slaagt twee wedstrijden te winnen!
Zou hij nu nog over zijn auto durven sakkeren?
Is dat eigenlijk wel vol te houden dat die Ferrari zo slecht is?
Alle anderen zijn toch maar weer eens aangewezen op achtervolgen.
Hebben we nu een definitieve favoriet voor het kampioenschap?
Hamilton was tenslotte nr. 1 geweest als Maldonado niet zo stom was geweest op het circuit te komen waar hij dat beter niet had gedaan.
En kijk 's aan: Vettel staat door zijn kapotte motor nu meer dan één overwinning achter Alonso. Dat betekent niet dat Vettel het kampioenschap al heeft verloren - er zijn nog 11 wedstrijden - maar het betekent wél dat elk foutje er een te veel begint te zijn.

Stand WK F1 2012 NA GP van Europa, teams
1 Red Bull-Renault 176
2 McLaren-Mercedes 137
3 Lotus-Renault 126
4 Ferrari 122
5 Mercedes GP 92
6 Sauber 60
7 Williams-Renault 45
8 Force India-Mercedes 44
9 Toro Rosso-Ferrari 6

In het WK voor de teams doet Red Bull het nog altijd goed: hun voorsprong is tamelijk groot geworden. Lotus kan gelukkig zijn derde plaats houden, maar het wordt toch tijd dat ze eindelijk die eerste overwinning te pakken hebben.

Stand European F1 WK NA Europa, piloten
1 Fernando Alonso 58
2 Mark Webber 37
3 Räikkönen 35
4 Nico Rosberg 32
5 Pastor Maldonado 25
6 Sebastian Vettel 20
7 Michael Schumacher 15
8 Nicko Hulkenberg 15
9 Lewis Hamilton 14
10 Grosjean 12
11 Paul Di Resta 12
12 Kamui Kobayashi 10
13 Felipe Massa 8
14 Jenson Button 6
15 Bruno Senna 2
16 Sergio Perez 2


Stand European F1 WK NA Europa, teams
1 Ferrari 66
2 Red Bull 57
3 Mercedes 47
4 Lotus 47
5 Williams 27
6 Force India 27
7 McLaren 20
8 Sauber 12

In alle standen lijkt Lotus meer en meer een eeuwige tweede te worden: ze hebben vandaag waarschijnlijk een overwinning gemist, niet alleen doordat Grosjeans motor eraanging, maar ook doordat ze hem de 1e keer duidelijk op het verkeerde moment in de pits hebben geroepen, waardoor hij tussen het verkeer terechtkwam.
Ferrari doet het uitstekend: leider in het Europese kampioenschap voor de teams en met Alonso voor de piloten, terwijl we in Europa toch wat hadden verwacht van zowel Lotus als Mercedes GP.

De commentaren zijn gesloten.