29-05-12

Formula 1 World Championship, Grote Prijs van Canada 2012

f1, strips, stripverhaal, marvano, grand prix, adieu, bérengére marquebreucq De voorpagina van het derde deel van de stripreeks "Grand Prix" van Marvano, die gaat over de autoracers van de jaren dertig, en wat zich compleet aan de andere kant afspeelt dan de GP van Canada.
We hebben het album nog niet gezien, maar na de eerste twee delen verwachten we dat ook dit historisch knap in elkaar zit.

't Is definitief: er mag geen gat meer in de onderkant van de Red Bulls zitten. Of geen gat in hun gat. Klinkt ridicuul (daarom schreven we het ook), maar de discussies waren al even erg. In de trant van: wanneer is een gat een gat? Maar uiteindelijk zijn ze eruitgekomen, en waren de gaten in de Red Bulls wel degelijk gaten die zaten waar ze niet hoorden. Illegaal, dus verboden. De auto's moesten aangepast zijn vanaf de GP van Canada. De Red Bulls rijden nu dus een nanoseconde trager. Om duidelijk te maken wat er precies aan de hand is, rekenen we op verduidelijkingen in een blad zoals "Formule 1". Met mooie tekeningetjes en dat soort dingen. Er is anders kop noch staart te vinden aan dat gat.

Een beetje laat, omdat Canada in een heel andere tijdzone ligt dan wij:

Startopstelling GP van Canada, Montréal, 2012

1 Sebastian Vettel Red Bull-Renault 1:13.784
2 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 1:14.087
3 Fernando Alonso Ferrari 1:14.151
4 Mark Webber Red Bull-Renault 1:14.346
5 Nico Rosberg Mercedes GP 1:14.411
6 Felipe Massa Ferrari 1:14.465
7 Romain Grosjean Lotus-Renault 1:14.627
8 Paul Di Resta Force India-Mercedes 1:14.639
9 Michael Schumacher Mercedes GP 1:14.480
10 Jenson Button McLaren-Mercedes 1:14.680
11 Kamui Kobayashi Sauber 1:14.688
12 Kimi Raikkonen Lotus-Renault 1:14.734
13 Nico Hulkenberg Force India-Mercedes 1:14.748
14 Daniel Ricciardo Toro Rosso-Ferrari 1:15.078
15 Sergio Perez Sauber 1:15.156
16 Bruno Senna Williams-Renault 1:14.995
17 Heikki Kovalainen Caterham-Renault 1:16.263
18 Vitaly Petrov Caterham-Renault 1:16.482
19 Jean-Eric Vergne Toro Rosso-Ferrari 1:16.602
20 Pedro de la Rosa HRT-Cosworth 1:17.492
21 Timo Glock Marussia-Cosworth 1:17.901
22 Pastor Maldonado Williams-Renault 1:14.979
23 Charles Pic Marussia-Cosworth 1:18.255
24 Narain Karthikeyan HRT-Cosworth 1:18.330

Pastor Maldonado moest vijf plaatsen achteruit wegens het vervangen van zijn versnellingsbak.

Vettel en Hamilton staan uitstekend voor de start. Een pole in Canada betekent niet automatisch dat je wint, en Hamilton heeft de wedstrijd al vaak op zak gestoken. Misschien krijgen we nu eindelijk de overwinning van Hamilton?
Alonso staat weer uitstekend. Overigens blijkt uit de opmerkingen van Hamilton dat hij ook niet meer gelooft dat Ferrari er zo slecht voor staat als Alonso de indruk wil wekken. Ook Massa deed het deze keer erg goed.
WEbber staat hoog, wat de vorm van de Red Bulls bewijst.
Grosjean overklast Raikkonen. Paul di Resta verrast.
Mercedes-GP stelt teleur, maar Button nog meer.
Let ook op Pedro de la Rosa; enerzijds zit hij waar HRT gewoonlijk zit: bij de laatste zes, maar gewoonlijk zijn ze bij de laatste twee, en de la Rosa kon over de Marussia's wippen. Op zich is dat niet erg belangrijk, hij is nog altijd maar 21, maar het betekent wel dat HRT vooruitgang kan maken. Al is de tijd allesbehalve indrukwekkend (1:17.492), het houdt toch een beetje belofte in.

Uitslag GP van Canada, Montréal, 2012

1 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 1:32:29.586
2 Romain Grosjean Lotus-Renault +00:02.513
3 Sergio Perez Sauber +00:05.260
4 Sebastian Vettel Red Bull-Renault +00:07.295
5 Fernando Alonso Ferrari +00:13.411
6 Nico Rosberg Mercedes GP +00:13.842
7 Mark Webber Red Bull-Renault +00:15.085
8 Kimi Raikkonen Lotus-Renault +00:15.567
9 Kamui Kobayashi Sauber +00:24.432
10 Felipe Massa Ferrari +00:25.272
11 Paul Di Resta Force India-Mercedes +00:37.693
12 Nico Hulkenberg Force India-Mercedes +00:46.236
13 Pastor Maldonado Williams-Renault +00:47.052
14 Daniel Ricciardo Toro Rosso-Ferrari +01:04.475
15 Jean-Eric Vergne Toro Rosso-Ferrari op 1 ronde
16 Jenson Button McLaren-Mercedes op 1 ronde
17 Bruno Senna Williams-Renault op 1 ronde
18 Heikki Kovalainen Caterham-Renault op 1 ronde
19 Vitaly Petrov Caterham-Renault op 1 ronde
20 Charles Pic Marussia-Cosworth op 1 ronde
21 Timo Glock Marussia-Cosworth UIT, 56 ronden
22 Michael Schumacher Mercedes GP UIT, 43 ronden
23 Pedro de la Rosa HRT-Cosworth UIT, 24 ronden
24 Narain Karthikeyan HRT-Cosworth UIT, 22 ronden

Snelste ronde: Sergio Perez: 1:15.752
Perez reed een verbluffende wedstrijd.
Na zijn tweede plaats in Maleisië, een GP die hij volgens sommigen had kunnen winnen, en deze derde plaats met een snelste ronde, zal hij volgende jaar geen probleem hebben om een team te vinden.

Wat Perez' prestatie ook bewijst, is dat Sauber dit jaar een sterk team is.
Sommigen vinden dat F1 een pure gok is geworden door de bandenproblemen, maar dat lijkt mij niet het geval te zijn.
Je ziet duidelijk enkele "usual suspects" aan de top van de tabellen, en er hebben zich enkele middenmotoren van vorig jaar tussengewrongen, maar ze domineren het kampioenschap niet. Dus zo'n goktent is het al bij al niet geworden.

Wie wordt de winnaar in Valencia?
Zou er een achtste winnaar komen? Er wordt al eens gegokt op Grosjean, maar Lotus lijkt toch nog dat beetje te kort te komen voor een overwinning, al zijn ze erg snel.
Of brengt Valencia ons de eerste piloot met een tweede overwinning? Dat kan toch niet uitblijven? We kunnen toch geen twintig wedstrijden met twintig winnaars hebben?


Stand WK F1 2012, piloten
1 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 88
2 Fernando Alonso Ferrari 86
3 Sebastian Vettel Red Bull-Renault 85
4 Mark Webber Red Bull-Renault 79
5 Nico Rosberg Mercedes GP 67
6 Kimi Raikkonen Lotus-Renault 55
7 Romain Grosjean Lotus-Renault 53
8 Jenson Button McLaren-Mercedes 45
9 Sergio Perez Sauber 37
10 Pastor Maldonado Williams-Renault 29
11 Kamui Kobayashi Sauber 21
12 Paul Di Resta Force India-Mercedes 21
13 Bruno Senna Williams-Renault 15
14 Felipe Massa Ferrari 11
15 Nico Hulkenberg Force India-Mercedes 7
16 Jean-Eric Vergne Toro Rosso-Ferrari 4
17 Daniel Ricciardo Toro Rosso-Ferrari 2
18 Michael Schumacher Mercedes GP 2

Stand WK F1 2012, teams
1 Red Bull-Renault 164
2 McLaren-Mercedes 133
3 Lotus-Renault 108
4 Ferrari 97
5 Mercedes GP 69
6 Sauber 58
7 Williams-Renault 44
8 Force India-Mercedes 28
9 Toro Rosso-Ferrari 6
10 Caterham-Renault 0
11 Marussia-Cosworth 0
12 HRT-Cosworth 0

15-05-12

Formula 1 World Championship, Grote Prijs van Monaco 2012

f1, formule 1, wereldkampioenschap, european world championship, 2012, gp, grand prix, monacoLeuk beeldje: Felipe Massa die na de trainingen in Bahrein rechtop staat in zijn auto als hij de tijd van Fernando Alonso op het beeldscherm boven hem ziet verschijnen. Hij kon zijn ogen niet geloven.
Massa's resultaten vallen dit jaar tegen, terwijl Alonso echt wel meestrijdt voor het WK.
Sommigen speculeren dan ook over het vertrek van Massa bij Ferrari.
Sommigen kijken naar de tabellen, en zien dat Massa sinds zijn ongeluk in de kwalificaties van de GP van Hongarije op 25 juli 2009 - toen hij die bout van Barrichello op z'n hoofd kreeg - geen overwinningen meer heeft geboekt.
"Hij is bang geworden," zeggen ze dan.
Bang?
Felipe Massa?
Die knalt ook nog altijd aan soms meer dan 300 per uur het circuit rond.
Zo'n F1-ritje dat is: Rem! Draai! Links! Gas! Schakel op! Rem! Schakel neer! Gas! Links! Rechts! DRS aan! DRS uit! Gas! Schakel op! Op! Op! Rem! Schakel neer! Neer! Neer! Neer! Rechts! Gas!
En tussendoor nog 's drinken.
Massa is niet bang.
Of Massa krijgt de auto niet goed onder controle omdat hij niet bij zijn rijstijl past, of hij ondervindt de gevolgen van de hersenschudding door dat ongeval. Uit de foto hiernaast blijkt dat hij er zwaarder aan toe was dan je zou verwachten op de foto die we eerder publiceerden. Ze hebben hem toen een dag of drie in een kunstmatige coma gehouden. Heeft Massa daardoor schade opgelopen die je in normale omstandigheden niet merkt, maar waardoor hij iets trager geworden is? Iets langzamer beslissingen neemt? Iets minder goede reflexen heeft?
En daardoor is Massa dit jaar al de tweede keer onze mascotte voor een GP. Het begint wat te lijken op de GP die Barrichello vorig jaar in Brazilië reed: ook dat had verdacht veel van een afscheidsfeestje.

Startvolgorde Grote Prijs van Monaco 2012
1 Mark Webber Red Bull-Renault 1:14.381
2 Nico Rosberg Mercedes GP 1:14.448
3 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 1:14.583
4 Romain Grosjean Lotus-Renault 1:14.639
5 Fernando Alonso Ferrari 1:14.948
6 Michael Schumacher Mercedes GP 1:14.301
7 Felipe Massa Ferrari 1:15.049
8 Kimi Raikkonen Lotus-Renault 1:15.199
9 Sebastian Vettel Red Bull-Renault No time
10 Nico Hulkenberg Force India-Mercedes 1:15.421
11 Kamui Kobayashi Sauber 1:15.508
12 Jenson Button McLaren-Mercedes 1:15.536
13 Bruno Senna Williams-Renault 1:15.709
14 Paul Di Resta Force India-Mercedes 1:15.718
15 Daniel Ricciardo Toro Rosso-Ferrari 1:15.878
16 Jean-Eric Vergne Toro Rosso-Ferrari 1:16.885
17 Heikki Kovalainen Caterham-Renault 1:16.538
18 Vitaly Petrov Caterham-Renault 1:17.404
19 Pastor Maldonado Williams-Renault 1:15.245
20 Timo Glock Marussia-Cosworth 1:17.947
21 Pedro de la Rosa HRT-Cosworth 1:18.096
22 Charles Pic Marussia-Cosworth 1:18.476
23 Narain Karthikeyan HRT-Cosworth 1:19.310
24 Sergio Perez Sauber Geen tijd

Let op Michael Schumacher: hij staat op de zesde plaats door de straf die hij kreeg omdat hij in Spanje Senna van achteren aanreed.
Dus eigenlijk heeft Schumacher de pole!
Door die straf krijgt Webber de pole bijna cadeau, en dus eigenlijk ook de overwinning, omdat achtersteken in Monaco moeilijk is.
Ook de tweede Mercedes GP staat erg hoog: Rosberg staat op de 2e plek.
Teleurstellend is Raikkonen: hij staat slechts 8e. Sommigen zagen in hem de winnaar van Monaco 2012, maar dat zal dus niet lukken. Tenzij... Maar het is wel een grote tenzij.
Massa heeft zijn vorm teruggevonden: 7e plaats. Alonso doet nog altijd beter, maar noblesse oblige.

Wel: de GP van Monaco is terug, en met hem de zon!
Iedere racefan weet het: je moet wachten tot de GP F1 van Monaco, voor de zomer terug is!

Uitslag GP van Monaco 2012
1 M Webber Red Bull
2 N Rosberg Mercedes
3 F Alonso Ferrari
4 S Vettel Red Bull
5 L Hamilton McLaren
6 F Massa Ferrari
7 P Di Resta Force India
8 N Hulkenberg Force India
9 K Raikkonen Lotus
10 B Senna Williams
11 S Perez Sauber
12 J Vergne Toro Rosso
13 H Kovalainen Caterham
14 T Glock Marussia
15 N Karthikeyan HRT
16 J Button McLaren uitgevallen
17 D Ricciardo Toro Rosso uitgevallen
18 C Pic Marussia uitgevallen
19 M Schumacher Mercedes uitgevallen
20 V Petrov Caterham uitgevallen
21 K Kobayashi Sauber uitgevallen
22 P de la Rosa HRT uitgevallen
23 P Maldonado Williams uitgevallen
24 R Grosjean Lotus uitgevallen

Een zeer teleurstellend weekend voor Lotus. Grosjean had veel kunnen goedmaken, maar bij de start koos hij een ongelukkige rijweg, wat leidde tot een aanrijding met Schumacher, zodat Grosjean er al vroeg werd uitgeknikkerd.
In tegenstelling tot wat zijn gewoonte is, kon Raikkonen niet een massa plaatsen winnen tijdens de wedstrijd, doordat Monaco weinig inhaalmogelijkheden biedt. Hij eindigde dus ook laag.
Maar dat was wat het mogelijk maakte dat Webber bijna zeker won, en waardoor de F1 voor het eerst sinds nooit eerder na zes wedstrijden ZES verschillende winnaars heeft, en van vijf verschillende teams. Red Bull is het eerste team dit jaar dat twee wedstrijden wint.

Monaco is een erg smal stratencircuit: de piloten rijden er als het ware door een goot, alsof ze balletjes zijn die door een flipperkast worden gejaagd, of zoiets.
Monaco is een circuit met veel kenmerken uit de oude doos: zoals op vrijdag mecaniciens tegenkomen die raceauto's door de straten duwen, omdat de piste dan gebruikt wordt als openbare weg. Ze hebben in Monaco niet genoeg straten om het circuit permanent af te sluiten.

Elke fout wordt er dan ook afgestraft, wat vorig jaar duidelijk werd, en Grosjean dit jaar tijdens de start ondervond.
Het lijkt dan ook erg gevaarlijk, maar doordat het één lange bocht is, valt het al bij al mee: de aard van het circuit houdt de snelheden laag. Monaco heeft de traagste bocht van het hele seizoen. Doordat er zo weinig plaats is, is de snelheid in de pits altijd maximum 60 km/u, terwijl dat op andere circuits tijdens de race 100 km/u is.
De auto's schuren er bijna langs de vangrails, en schuiven van links naar rechts over de baan van de ene rail tegen de andere.

Het is nog een circuit zoals die vroeger veel voorkwamen, en waarvan je enkele halucinante plaatjes ziet in de trilogie "Grand Prix" van Marvano. Het derde deel daarvan verschijnt binnenkort, en we zullen zeker proberen om daarvan ergens de voorpagina te scoren om hier op de blog te zetten.
Dat we nogal enthousiast doen over die reeks, is doordat Marvano zich uitstekend heeft gedocumenteerd: je ziet er raceauto's op volle snelheid langs trottoirs passeren waar kinderen van een jaar of vijf staan toe te kijken... zonder vangrails tussen de auto's en de toeschouwers!

De mentaliteit is tegenwoordig volledig anders, getuige de straf die Schumacher kreeg omdat hij in Spanje tegen Senna reed.
De geest veranderde in de loop van de jaren zeventig. Daarvoor was het idee dat de piloten niet verplicht werden om te snel te rijden, en dat de veiligheid dus volledig in hun eigen handen lag. Een beetje zoals de slogan van de American Riffle Association: Guns don't kill people, people kill people.
Zo was het ook lange tijd in de autosport: je wordt niet verplicht te snel te rijden, dus heb je die ongelukken zelf in de hand.
Maar terwijl je zo'n redenering wel in het dagelijkse verkeer kunt gebruiken (en zelfs dan eigenlijk niet wordt gevolgd, getuige de wetgeving), is die niet vol te houden in wedstrijden waar het er nu eenmaal om gaat om de snelste te zijn.
In de loop van de jaren 70 sloeg de mentaliteit om, en werd er langzamerhand meer op de veiligheid gelet. Dat was o.a. mogelijk door Jacky Ickx, die ooit op z'n dooie gemakje bij de start van de 24 Uur van Le Mans naar zijn auto liep, en door de vele ongelukken in de jaren 70 in de F1, waaronder dat van Niki Lauda op de Nurburgring.

Stand WK F1 2012 NA GP van Monaco, piloten
1 Fernando Alonso Ferrari 76
2 Sebastian Vettel Red Bull-Renault 73
3 Mark Webber Red Bull-Renault 73
4 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 63
5 Nico Rosberg Mercedes GP 59
6 Kimi Raikkonen Lotus-Renault 51
7 Jenson Button McLaren-Mercedes 45
8 Romain Grosjean Lotus-Renault 35
9 Pastor Maldonado Williams-Renault 29
10 Sergio Perez Sauber 22
11 Paul Di Resta Force India-Mercedes 21
12 Kamui Kobayashi Sauber 19
13 Bruno Senna Williams-Renault 15
14 Felipe Massa Ferrari 10
15 Nico Hulkenberg Force India-Mercedes 7
16 Jean-Eric Vergne Toro Rosso-Ferrari 4
17 Daniel Ricciardo Toro Rosso-Ferrari 2
18 Michael Schumacher Mercedes GP 2

Een beetje een saaie wedstrijd, maar wel met een verrassend eindresultaat: Alonso staat aan de leiding van het WK!
Hij had deze keer iets beter gepresteerd dan Vettel, en Webber stond niet dicht genoeg om van zijn overwinning genoeg te kunnen profiteren om de eerste plaats te krijgen.
Hamilton zakt wat weg, en Rosberg en Raikkonen kunnen hun favorietenrol van dit jaar nog niet echt bewijzen.
Wel goed is Grosjean: voor een nieuweling staat hij erg hoog.
Massa was bijna afgeschreven, maar bewijst vandaag dat hij weer meetelt.


Stand WK F1 2012 NA GP van Monaco, teams
1 Red Bull-Renault 146
2 McLaren-Mercedes 108
3 Ferrari 86
4 Lotus-Renault 86
5 Mercedes GP 61
6 Williams-Renault 44
7 Sauber 41
8 Force India-Mercedes 28
9 Toro Rosso-Ferrari 6

Red Bull profiteert van de zwakke prestaties van Massa van begin dit jaar, en staat aan de leiding van het WK voor de teams.
Er zit duidelijk weinig lijn in: het WK van de piloten en van de teams verschillen erg sterk.

Stand European F1 WK NA Monaco, piloten
1 Fernando Alonso 33
2 Mark Webber 25
3 Pastor Maldonado 25
4 Nico Rosberg 24
5 Sebastian Vettel 20
6 Räikkönen 17
7 Lewis Hamilton 14
8 Grosjean 12
9 Kamui Kobayashi 10
10 Felipe Massa 8
11 Paul Di Resta 6
12 Nicko Hulkenberg 5
13 Jenson Button 2
14 Bruno Senna 1

Ook in het Europese WK staat Alonso helemaal bovenaan, gevolgd door Webber en Maldonado.
Hier hadden we Raikkonen, Grosjean, Rosberg en Schumacher hoger verwacht.

Stand European F1 WK NA Monaco, teams
1 Red Bull 45
2 Ferrari 41
3 Lotus 29
4 Williams 26
5 Mercedes 24
6 McLaren 16
7 Force India 11
8 Sauber 10

En ook in het Europese WK zien we dat de stand voor de teams en de piloten nogal verschillend is: terwijl Alonso bovenaan staat bij de piloten, staat Red Bull bovenaan bij de teams. Ferrari en Lotus doen het in het Europese team-WK wel beter dan in het gewone WK, terwijl McLaren erg zwak scoort.

De uitslagen zijn zo vreemd dit jaar, dat we onze computerberekeningen nauwelijks durven vertrouwen en we telkens vanalles controleren.

Volgende GP: Canada; dan geen Europese uitslagen.

10:39 Gepost door F1-reporter in F1 | Permalink | Commentaren (9) | Tags: f1, formule 1, wereldkampioenschap, european world championship, 2012, gp, grand prix, monaco | |  del.icio.us | | Digg! Digg |  Facebook | |  Print | Pin it! | | |

09-05-12

Formula 1 World Championship, Grote Prijs van Spanje 2012

f1, formule 1, wereldkampioenschap, european world championship, 2012, gp, grand prix, spanje, barcelona, circuit de catalunyaToen ik vanmorgen opstand, stak ik direct oordopjes in: de F1 is terug in Europa!

HRT komt met een pak boetes en schuldeisers aan zijn kont aan op het Circuit de Catalunya in de buurt van Barcelona. Ver hoefden ze niet te gaan, want hun HK is in Madrid.
De Ferrari's slepen Alonso en Massa mee, of beter: Alonso sleept de Ferrari's mee, waarvan hij de zoveelste wederopstanding verwacht.
Lewis Hamilton sleept zijn enige wereldtitel mee, maar zo zijn er nog.
Schumacher sleept zo veel wereldtitels mee, dat hij niet meer vooruitkomt. Dat verklaart de laatste twee jaar.

Maar nog boeiender is dat we vanaf nu weer een klassement bijhouden over de in Europa gereden wedstrijden: het European F1 World Championship.
Dat is dit jaar speciaal interessant, omdat de vier wedstrijden die al werden gereden, duidelijk enkel een proloog waren op de rest van het seizoen.

Dus wie zal na zondag bovenaan staan in onze Europese tabellen?

Toch wel enkele verrassingen van de kwalificaties: om te beginnen Maldonado. We rekenden in het begin van het jaar Williams bij de teams die een GP konden winnen, en dat wordt nog niet echt tegengesproken. Alleen vroegen we ons af of Maldonado er al rijp genoeg voor is.
En Alonso: hij staat zo hoog in de tabellen dat hij na het flauwe beginseizoen waarschijnlijk hoogtevrees heeft.
Beide Lotus-rijders bevestigen dat hun team dit jaar erg sterk is. Niemand zag er in het begin van het jaar de wereldkampioen in (alleen Grosjean begon wat dromerig te worden na zijn 3e startplaats in Melbourne), maar je kunt het je toch begin af te vragen...
Lewis Hamilton blijft voorlopig de sterkste titelkandidaat, maar spijtig genoeg verloor hij zijn pole.
De Red Bulls schoten te kort, en Vettels enige overwinning tot nu toe is misschien net als die van Alonso een beetje een meevaller geweest.
Onze verwachtingen voor de wedstrijd?
Eerst dachten we aan Lewis Hamilton, maar aangezien hij van helemaal achteraan moest vertrekken...
Maar daardoor vertrok Raikkonen vanaf de 4e plaats, en werd hij een ernstige kandidaat voor de overwinning. En we mogen ook Grosjean niet uit het oog verliezen, al is Raikkonen in het algemeen de sterkste rijder van Lotus.
En misschien mochten we Alonso al bij al evenmin over het hoofd zien. Hij kon wel eens vanaf de start naar de eerste plaats schieten, om die niet meer af te staan.
De teleurstelling van de kwalificaties? Mercedes GP.

Alle prognoses werden overhoop gegooid, toen Lewis Hamilton zijn pole position verloor.
Het gaat om deze regels:
- de deelnemers moeten tijdens elk moment van het gebeuren in staat zijn om een liter brandstof ter controle af te staan
- behalve in gevallen van overmacht, moet de auto na de kwalificaties op eigen kracht naar de pits terugrijden

Wat is nu het geval?
De ingenieurs van McLaren vertelden Hamilton niet in de pits te stoppen, omdat hij anders niet genoeg brandstof meer zou hebben voor het verplichte monster.
Dus stopte Hamilton ergens naast de piste.
Maar dat betekent dat hij niet op eigen kracht naar de pits is teruggekeerd.
Volgens McLaren is het een geval van overmacht, volgens de stewards niet.
Daarom moet Hamilton nu van helemaal achteraan vertrekken.
Als hij een liter brandstof te weinig heeft, is de auto vanzelfsprekend lichter, en dat wordt beschouwd als een oneerlijk voordeel t.o.v. wie wel genoeg brandstof aan boord heeft.
De stewards weigeren de kwestie als overmacht te beschouwen, omdat zij oordelen dat het team volledig in controle is van de hoeveelheid brandstof die in de auto wordt gedaan.
Martin Whitmarsh, teamchef van McLaren, argumenteerde dat Lewis' voorsprong t.o.v. de nummer 2 op de startlijn zo groot was (0,578 seconde), dat dat niet het gevolg was van een lichtere auto.
De stewards wilden die redenering niet volgen.

Het gevolg is dat Pastor Maldonado op de pole staat.
Het is sinds 7 november 2010 in de GP van Brazilië geleden dat Williams nog eens de pole had. Dat was toen met Nico Hülkenberg.

Nieuwe startopstelling:

Startvolgorde Grote Prijs van Spanje 2012
1 Pastor Maldonado Williams-Renault 1:22.285
2 Fernando Alonso Ferrari 1:22.302
3 Romain Grosjean Lotus-Renault 1:22.424
4 Kimi Raikkonen Lotus-Renault 1:22.487
5 Sergio Perez Sauber 1:22.533
6 Nico Rosberg Mercedes GP 1:23.005
7 Sebastian Vettel Red Bull-Renault No time
8 Michael Schumacher Mercedes GP No time
9 Kamui Kobayashi Sauber No time
10 Jenson Button McLaren-Mercedes 1:22.944
11 Mark Webber Red Bull-Renault 1:22.977
12 Paul Di Resta Force India-Mercedes 1:23.125
13 Nico Hulkenberg Force India-Mercedes 1:23.177
14 Jean-Eric Vergne Toro Rosso-Ferrari 1:23.265
15 Daniel Ricciardo Toro Rosso-Ferrari 1:23.442
16 Felipe Massa Ferrari 1:23.444
17 Bruno Senna Williams-Renault 1:24.981
18 Vitaly Petrov Caterham-Renault 1:25.277
19 Heikki Kovalainen Caterham-Renault 1:25.507
20 Charles Pic Marussia-Cosworth 1:26.582
21 Timo Glock Marussia-Cosworth 1:27.032
22 Pedro de la Rosa HRT-Cosworth 1:27.555
23 Narain Karthikeyan HRT-Cosworth 1:31.122
24 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 1:21.707

Wat voor Raikkonen zo goed uitdraaide in China, beginnen nu ook andere teams te doen: banden sparen tijdens de kwalificaties. Dat verklaart gedeeltelijk de vreemde startvolgorde. O.a. Vettel deed dat... Net als Schumacher.

Uitslag

En een overwinning van Pastor Maldonado. De eerste overwinning van Williams in lange tijd, en ook weer een van die teams waarvan we in het begin van het jaar dachten: zij kunnen een wedstrijd winnen. Vijf wedstrijden: vijf winnaars, vijf teams.
Een uitstekende wedstrijd van Alonso. Had hij gewonnen, dan was hij met zijn kut-Ferrari de enige geweest die al twee overwinningen had, maar dat is dus niet gebeurd. Niettemin heeft Fernando ondanks alle problemen al een uitstekend seizoen achter de rug.
Grootste pechvogel van deze wedstrijd: Lewis Hamilton. Ik heb wel eens de indruk dat hij al jarenlang de grootste pechvogel van het hele veld is.
Räikkönen haalt een uitstekende 3e plaats, en Grosjean werd 4e.

Het is sinds de GP van Brazilië op 24 oktober 2004 geleden dat Williams nog eens een wedstrijd won, en dat was dat jaar hun enige overwinning. De winnaar was Juan Pablo Montoya.

Uitslag Grote Prijs van Spanje 2012 Barcelona
1 Pastor Maldonado Williams-Renault1:39:09.145
2 Fernando Alonso Ferrari +00:03.195
3 Kimi Raikkonen Lotus-Renault +00:03.884
4 Romain Grosjean Lotus-Renault +00:14.799
5 Kamui Kobayashi Sauber +01:04.641
6 Sebastian Vettel Red Bull-Renault +01:07.576
7 Nico Rosberg Mercedes GP +01:17.919
8 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes +01:18.140
9 Jenson Button McLaren-Mercedes +01:25.246
10 Nico Hulkenberg Force India-Mercedes lapped
11 Mark Webber Red Bull-Renault lapped
12 Jean-Eric Vergne Toro Rosso-Ferrari lapped
13 Daniel Ricciardo Toro Rosso-Ferrari lapped
14 Paul Di Resta Force India-Mercedes lapped
15 Felipe Massa Ferrari lapped
16 Heikki Kovalainen Caterham-Renault lapped
17 Vitaly Petrov Caterham-Renault lapped
18 Timo Glock Marussia-Cosworth lapped
19 Pedro de la Rosa HRT-Cosworth lapped
20 Sergio Perez Sauber retired, 37 laps
21 Charles Pic Marussia-Cosworth retired, 35 laps
22 Narain Karthikeyan HRT-Cosworth retired, 22 laps
23 Bruno Senna Williams-Renault crash, 12 laps
24 Michael Schumacher Mercedes GP crash, 12 laps

Stand WK F1 2012 NA GP van Spanje, piloten
1 Sebastian Vettel Red Bull-Renault 61
2 Fernando Alonso Ferrari 61
3 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 53
4 Kimi Raikkonen Lotus-Renault 49
5 Mark Webber Red Bull-Renault 48
6 Jenson Button McLaren-Mercedes 45
7 Nico Rosberg Mercedes GP 41
8 Romain Grosjean Lotus-Renault 35
9 Pastor Maldonado Williams-Renault 29
10 Sergio Perez Sauber 22
11 Kamui Kobayashi Sauber 19
12 Paul Di Resta Force India-Mercedes 15
13 Bruno Senna Williams-Renault 14
14 Jean-Eric Vergne Toro Rosso-Ferrari 4
15 Nico Hulkenberg Force India-Mercedes 3
16 Daniel Ricciardo Toro Rosso-Ferrari 2
17 Felipe Massa Ferrari 2
18 Michael Schumacher Mercedes GP 2

Goed kijken: Alonso staat samen met Vettel op de eerste plaats in de WK-tussenstand!

Stand WK F1 2012 NA GP van Spanje, teams
1 Red Bull-Renault 109
2 McLaren-Mercedes 98
3 Lotus-Renault 84
4 Ferrari 63
5 Mercedes GP 43
6 Williams-Renault 43
7 Sauber 41
8 Force India-Mercedes 18
9 Toro Rosso-Ferrari 6

In de stand voor de teams zien we toch nog altijd iets verrassends: Red Bull staat nog altijd helemaal bovenaan. Dichtbij is McLaren, en Lotus zit er toch een eind achter. Desondanks lijkt Lotus dit jaar het te kloppen team voor het WK van de teams. Het lijkt anders door die éne ontbrekende overwinning, die Red Bull en McLaren wel al hebben.
Lotus maakt wel een geweldige sprong van 57 naar 84 punten, maar blijft op de 3e plaats.

En vanaf nu hebben we dus ook onze stand voor het Europeean F1 World Championship.

Stand European F1 WK NA Spanje, piloten
1 Pastor Maldonado 25
2 Fernando Alonso 18
3 Räikkönen 15
4 Grosjean 12
5 Kamui Kobayashi 10
6 Sebastian Vettel 8
7 Nico Rosberg 6
8 Lewis Hamilton 4
9 Jenson Button 2
10 Nicko Hulkenberg 1

Heel verrassend bovenaan: Maldonado.

Stand European F1 WK NA Spanje, teams
1 Lotus 27
2 Williams 25
3 Ferrari 18
4 Sauber 10
5 Red Bull 8
6 Mercedes 6
7 McLaren 6
8 Force India 1

En bovenaan in de Europese tabellen: Lotus!

Voorlopig kloppen onze voorspellingen nog. Caterham, HRT en Marussia hebben nog geen punten.

15:59 Gepost door F1-reporter in F1 | Permalink | Commentaren (7) | Tags: f1, formule 1, wereldkampioenschap, european world championship, 2012, gp, grand prix, spanje, barcelona, circuit de catalunya | |  del.icio.us | | Digg! Digg |  Facebook | |  Print | Pin it! | | |