17-04-12

Formula 1 World Championship, Grote Prijs van Bahrein 2012

f1,formule 1,wereldkampioenschap,2012,gp,grand prix,bahrein,sakhirHou hem in de gaten: Lewis Hamilton. Want wat zou er gebeurd zijn als hij in China niet vijf plaatsen achteruit moest op de startlijn wegens het vervangen van de versnellingsbak? En desondanks is hij nummer 1 in de tussenstand voor het WK F1 2012.

Na de heisa rond al of niet Bahrein, is er nu de heisa rond al of niet de GP van de VS. Dat het in Austin niet erg vlotte, wisten we al, maar er blijven geruchten. Circuit niet op tijd klaar? Juridische problemen met het management?
Hoe dan ook: als Bahrein doorgaat, zal Austin ook wel doorgaan.
Maar wat in 2013? Komt er dán wel een GP van de VS? En hoe zit het met die tweede GP in de VS, namelijk de GP van Amerika? Want, jawel: in 2013 zouden er twee GP's op het grondgebied van de VS zijn: de GP van de VS, en de GP van Amerika. De eerste in Austin, de tweede in New Jersey. Maar al die ambitieuze plannen lijken op wat problemen te botsen.

En dan is er nog de terugkeer van de GP van Frankrijk. Die werd in 2008 voor de laatste keer gereden, maar de organisatie van de GP van België zou wel wat voelen voor een beurtrol met de GP van Frankrijk. Het is echter de Franse GP die onzeker is.

Interessant detail: Ecclestone is de promoter van de GP van België, en hij is ook de eigenaar van het circuit Paul Ricard, dat zou gekozen worden voor de GP van Frankrijk en dat tegenwoordig af en toe wordt gebruikt voor het testen van F1's.

En de veiligheid?

In de week voor de F1 GP te Bahrein werden door de Bahreinse veiligheidsdiensten al ongeveer 80 mensen opgepakt die ervan werden verdacht aanslagen te willen beramen op het F1-circus.
Dat op zich voelt voor sommigen al ongemakkelijk aan: wil de F1 worden geassocieerd met zo'n soort regime?
Wil de F1 krantenkoppen opleveren zoals Van der Garde en Melker veilig in dictatoriaal Bahrein ? Of Protest en arrestaties voor komst Formule 1-circus in Bahrein ? Of Benzinebom ontploft nabij F1-circuit Bahrein ?

Toem teamleden van Force India woensdagavond terugkeerden van het circuit, kwamen ze met hun 4x4-huurauto op de snelweg naar Manama terecht in een incident met een brandbom, ongeveer 20 minuten rijden van het circuit in de buitenwijken van de hoofdstad Manama. Er zou een brandbom over de auto zijn gevlogen. De politie schoot naar de manifestanten met traangas, dat gedeeltelijk in de 4x4 terechtkwam. De auto kon ontsnappen door het vuur van de ontplofte brandbommen. Niemand werd gewond, maar twee teamleden kregen de toelating om vervroegd naar huis terug te keren. De bij het incident betrokken teamleden waren er niet over te spreken dat de race doorgaat.


Zayed R. Alzayani, de voorzitter van het F1-circuit te Bahrein, zei: "De manifestanten richtten niet op de auto's, ze waren gewoon toevallig in de buurt." Overigens was de vrouw van Alzayani daar ook in de buurt, en Alzayani zei expliciet dat ze evenmin gewond werd.

Alzayani gaf na het incident de fans het advies om "waakzaam" te zijn.

Overigens gaf Alzayani toe: "Ik kan geen commentaar geven op de mate van geweld, of er meer of minder zal zijn. Ik heb dat soort informatie niet."

Maar eigenlijk hebben wij geen informatie nodig: het is duidelijk dat het circuit beveiligen één ding is, maar ook de hotels en de wegen van en naar de hotels is een heel andere kwestie. De enige mogelijkheid om de rechtstreeks betrokkenen, de teamleden, veiligheid te garanderen, is dat iedereen de hele tijd op het circuit blijft: alle piloten, mecaniciens, ingenieurs, pr-mensen etc etc... Maar circuits zijn niet uitgerust om zo'n groot aantal mensen behoorlijk op te vangen gedurende de 5 of 6 dagen dat ze er aanwezig zijn. En hoe moet het publiek dan naar de race gaan? Sommigen hebben dan ook al opgemerkt dat er niet veel publiek is. En tijdens de wedstrijd leek maar een kwart van de tribune aan de start-finish bezet te zijn.

Ook buiten Bahrein wordt hier en daar opgeroepen om de GP te boycotten, maar dat lijkt zich toch te beperken tot Engeland.

Een van de begeleidende races tijdens het weekend is de eerste wedstrijd van het seizoen van de Porsche SuperCup. Het MRS-team is niet eens naar Bahrein afgereisd. Het team meldde dat het de eerste keer is dat ze een wedstrijd van de Porsche SuperCup missen.

Drie tv-zenders hebben besloten uit veiligheidsoverwegingen geen personeel naar Bahrein te laten afreizen, nl. het Duitse Sky, Finse MTV3 en Japanse Fuji TV.

De teams gaven persconferenties, zoals gewoonlijk tijdens F1-wedstrijden, maar verwezen nergens naar de situatie.

Vrijdag, 20 april 2012
Force India zal vandaag niet aan alle test- en kwalificatieritten meedoen.
In tegenstelling tot eerdere berichten zal het team vroeger vertrekken dan normaal, om voor donker te kunnen terugkeren naar het hotel, en daardoor niét deelnemen aan de oefenritten 's middags.
Bernie Ecclestone heeft het team vanmorgen bezocht, en met hen een gesprek gehad. Tijdens gesprekken vanmorgen tussen Force India en Ecclestone, waar Alzayani zou zijn bij geweest, bood Ecclestone een politie-escorte aan om het team naar het hotel te brengen. Geruchten dat het gesprek ging over het volledig terugtrekken van het team uit Bahrein, werden ontkend. Zaterdagmiddag deed Force India in elk geval weer mee met de kwalificaties.

McLaren, Red Bull en Mercedes verblijven op ongeveer 3 km van het circuit.

Sauber donderdag getuige van brandincident
Donderdag om 20:50 uur plaatselijke tijd waren 12 technici van Sauber getuigen van een incident met een brand.
Ze zagen een brand op de middenberm van de snelweg. Gemaskerde mannen liepen in de richting van de auto van het team. De inzittenden van een busje met de 12 Sauber-mecaniciens zagen een brandende fles op de weg aan hun kant van de middenberm. Het busje was niet gemerkt als zijnde van het team, zodat ze bij Sauber ook niet denken dat Sauber een doelwit was.

Ecclestone houdt nog altijd vol dat het een "absoluut 100%" juiste beslissing was om naar Bahrein te gaan.

Het probleem is natuurlijk dat als sommige teams wel naar Bahrein gaan, de rest ook wel moet komen. Anders lopen ze het risico punten te missen voor het WK, en de reclame-inkomsten van de F1 worden op basis van die punten verdeeld. Daar zijn miljoenen bij betrokken. Dus of de wedstrijd wordt volledig afgelast, of iedereen gaat.
De teams hebben dus niet veel keus vanaf het moment dat iemand beslist om te gaan.

De berichten dat er een benzinebom is ontploft "nabij" het F1-circuit, zijn echter vooralsnog overdreven.

Startvolgorde GP van Bahrein, Sakhir, 2012
1 Sebastian Vettel Red Bull-Renault 1:32.422
2 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 1:32.520
3 Mark Webber Red Bull-Renault 1:32.637
4 Jenson Button McLaren-Mercedes 1:32.711
5 Nico Rosberg Mercedes GP 1:32.821
6 Daniel Ricciardo Toro Rosso-Ferrari 1:32.912
7 Romain Grosjean Lotus-Renault 1:33.008
8 Sergio Perez Sauber 1:33.394
9 Fernando Alonso Ferrari Geen tijd in Q3
10 Paul Di Resta Force India-Mercedes Geen tijd in Q3
11 Kimi Räikkönen Lotus-Renault 1:33.789
12 Kamui Kobayashi Sauber 1:33.806
13 Nico Hulkenberg Force India-Mercedes 1:33.807
14 Felipe Massa Ferrari 1:33.912
15 Bruno Senna Williams-Renault 1:34.017
16 Heikki Kovalainen Caterham-Renault 1:36.132
17 Jean-Eric Vergne Toro Rosso-Ferrari 1:35.014
18 Vitaly Petrov Caterham-Renault 1:35.823
19 Charles Pic Marussia-Cosworth 1:37.683
20 Pedro de la Rosa HRT-Cosworth 1:37.883
21 Pastor Maldonado Williams-Renault Geen tijd in Q2
22 Michael Schumacher Mercedes GP 1:34.865
23 Timo Glock Marussia-Cosworth 1:37.905
24 Narain Karthikeyan HRT-Cosworth 1:38.314

Maldonado en Michael Schumacher moesten vijf plaatsen achteruit wegens het vervangen van de versnellingsbak.
De extreem lage plaats van Schumacher is ook het gevolg van een fout van het team: ze hadden hem de baan moeten opsturen tijdens Q1, maar hielden hem binnen.
Räikkönen zou laag staan doordat ze tijdens Q3 de banden wilden sparen. Inderdaad had Räikkönen tijdens de GP van China op het einde veel last van versleten banden.

Uitslag GP van Bahrein, Sakhir, 2012
1. Sebastian Vettel Red Bull
2. Kimi Räikkönen Lotus 0:03
3. Romain Grosjean Lotus 0:10
4. Mark Webber Red Bull 0:38
5. Nico Rosberg Mercedes 0:55
6. Paul Di Resta Force India 0:57
7. Fernando Alonso Ferrari 0:57
8. Lewis Hamilton McLaren 0:58
9. Felipe Massa Ferrari 1:04
10. Michael Schumacher Mercedes 1:11
11. Sergio Perez Sauber 1:12
12. Nico Hulkenberg Force India 1:16
13. Kamui Kobayashi Sauber 1:30
14. Jean-Eric Vergne Toro Rosso 1:33
15. Daniel Ricciardo Toro Rosso LAP
16. Vitaly Petrov Caterham LAP
17. Heikki Kovalainen Caterham LAP
18. Jenson Button McLaren OUT
19. Timo Glock Marussia LAP
20. Pedro De La Rosa HRT LAP
21. Narain Karthikeyan HRT LAP
22. Bruno Senna Williams OUT
23. Pastor Maldonado Williams OUT
24. Charles Pic Marussia OUT

Mercedes GP was niet geweldig vandaag, maar dat hadden we na China verwacht: toen werden hun goede prestaties geweten aan de lagere temperatuur van het circuit, waardoor hun banden het langer volhielden.
Dat betekent dat we van Mercedes in Europa wat mogen verwachten.

Stand WK F1 2012 NA GP van Bahrein, piloten
1. Sebastian Vettel Red Bull 53
2. Lewis Hamilton McLaren 49
3. Mark Webber Red Bull 48
4. Jenson Button McLaren 43
5. Fernando Alonso Ferrari 43
6. Nico Rosberg Mercedes 35
7. Kimi Räikkönen Lotus 34
8. Romain Grosjean Lotus 23
9. Sergio Perez Sauber 22
10. Paul Di Resta Force India 15
11. Bruno Senna Williams 14
12. Kamui Kobayashi Sauber 9
13. Jean-Eric Vergne Toro Rosso 4
14. Pastor Maldonado Williams 4
15. Daniel Ricciardo Toro Rosso 2
16. Nico Hulkenberg Force India 2
17. Felipe Massa Ferrari 2
18. Michael Schumacher Mercedes 2

En jawel hoor: Vettel staat nog eens aan de leiding. Het heeft lang geduurd deze keer.
Hamilton is zijn eerste plaats kwijt, maar voor iemand die nog niet heeft gewonnen, is hij erg hoog geklasseerd: op slechts vier punten van de leider.
En wie komt achter Hamilton? Webber. Hij heeft ook nog niet gewonnen.
Pas dan volgen de drie andere winnaars van een GP van dit jaar.

Stand WK F1 2012 NA GP van Bahrein, teams
1. Red Bull 101
2. McLaren 92
3. Lotus 57
4. Ferrari 45
5. Mercedes 37
6. Sauber 31
7. Williams 18
8. Force India 17

Ook in de WK-stand voor de ploegen staat Red Bull aan de leiding.
De hoge plaatsen van McLaren en Lotus zijn opvallend, en ondanks de problemen staat Ferrari toch nog op de 4e plaats. De vraag is hoe lang ze die plek kunnen vasthouden. In Spanje zijn ze die volgens ons al kwijt aan Mercedes GP.

Vanaf de volgende wedstrijd zitten we in Europa, en dan zullen we behalve het WK ook een rangschikking opstellen voor de Europese wedstrijden. Volgens ons zal Mercedes het daaarin goed doen, omdat die circuits doorgaans kouder zijn.

En Jerôme d'Ambrosio mag tijdens de test in Mugello (Italië) van 1 mei met een Lotus F1 rijden. Op 2 mei volgt Räikkönen, en op 3 mei Grosjean.
HRT zal er in Mugello niet bij zijn.

13:36 Gepost door F1-reporter in F1 | Permalink | Commentaren (70) | Tags: f1, formule 1, wereldkampioenschap, 2012, gp, grand prix, bahrein, sakhir | |  del.icio.us | | Digg! Digg |  Facebook | |  Print | Pin it! | | |

Commentaren

Momenteel bereikt ons geen nieuws uit Bahrein. Wel duidelijk is dat Ecclestone en Jean Todt een heel slechte beurt hebben gemaakt bij de teams. Er wordt zelfs gemeld dat sommigen ronduit kwaad op het duo zijn, omdat ze garanties gaven die ze niet konden waarmaken. De meesten zijn trouwens liever ergens anders. Escalaties van de onrust zijn niet uitgesloten, en wordt eigenlijk ook verwacht. Als de manifestanten een maximaal succes willen hebben met hun acties, is het trouwens het slims om te wachten tot zondag, net vóór, tijdens of net na de race. Als we nu niets horen, kan het betekenen dat het protest voorlopig ondergronds gaat.

Gepost door: F1-reporter | 19-04-12

Reageren op dit commentaar

Als de FIA de race aflastte, dan was dat wel contractbreuk. Dus die moest wel doorgaan, want anders riskeren ze hun geloofwaardigheid bij de andere die F1's willen organiseren.

Gepost door: Eric De Wael | 19-04-12

Reageren op dit commentaar

Er zou wel degelijk één teamlid van het Force India Team al vertrokken zijn.

Gepost door: F1-reporter | 19-04-12

Reageren op dit commentaar

Er zijn wel internationale sportcorrespondenten in Bahrain voor de F1race, maar niet-sportreporters van Reuters en sommige andere nieuwsagentschappen en persorganisaties kregen geen visum om naar Bahrein te gaan.

Gepost door: De Kijkuit | 19-04-12

Reageren op dit commentaar

Sommige westerse bedrijven hebben ervoor gekozen om hun klanten en partners geen entertainment te geven op de wedstrijd. Dat deden ze nadat de sponsors werden opgeroepen om de race te boycotten, en omdat ze de daardoor mogelijke politieke onrust willen vermijden. Onder andere Shell zal geen VIP's tijdens de wedstrijd hebben.

Gepost door: De Kijkuit | 19-04-12

Reageren op dit commentaar

Volgens onze gazet zijn er 2 mecaniekers van Force Indie naar huis.

Gepost door: Bert d'Hoozere | 20-04-12

Reageren op dit commentaar

Stom zoals de formule 1 zich voor het karretje van een dicator laat spannen. Er was een beetje een kritische Italiaanse reporter, en hij mocht niet binnen in Bahrein.

Gepost door: zai45z | 20-04-12

Reageren op dit commentaar

De F1 is gewoon een propaganda-instrument voor het dictatoriale regime van Bahrein.

Gepost door: zai45z | 20-04-12

Reageren op dit commentaar

Iedereen daar probeert F1 als propaganda te gebruiken, en Ecclestone is zo onnozel geweest om zich daarin te laten meeslepen.

Gepost door: D. | 20-04-12

Reageren op dit commentaar

Het is juist de oppositie die de F1 als propaganda wil gebruiken.

Gepost door: Joop | 20-04-12

Reageren op dit commentaar

F1 heult met veel dictators mee. Ze rijden in China, ze rijden in Brazilië. Dit jaar doen ze zelfs vanalles om in de VS te rijden.

Gepost door: Arend | 20-04-12

Reageren op dit commentaar

De VS? Dat is toch wel kort door de bocht.

Gepost door: Fjodor | 20-04-12

De stommiteit van de FIA is dat ze denken dat ze zich buiten de politiek kunnen houden.

Gepost door: Karel | 20-04-12

Reageren op dit commentaar

Dat is toch gewoon een feit: F1 heeft niets te maken met politiek. Het is gewoon racen.

Gepost door: Glenn | 20-04-12

Reageren op dit commentaar

Dat zou je wel willen.

Gepost door: Deirdre | 20-04-12

Reageren op dit commentaar

Er is zoveel geld gemoeid met F1 dat het moeilijk buiten de politiek kan blijven. En er is voor vanalles toestemming nodig.

Gepost door: Karel | 20-04-12

Reageren op dit commentaar

Buiten Bahrein is het vooral in Engeland dat het gevoelig ligt. Dat komt doordat heel veel teams hun hoofdkwartier in Engeland hebben. Zelfs teams waar je het niet van zou verwachten, zoals bijv. Force India. Zij zitten in Silverstone.

Gepost door: Emerson | 20-04-12

Reageren op dit commentaar

Ja, n Engeland heeft Labour opgeroepen om Bahrein te boycotten. In Nederland is er nog geen enkele oproep van de politieke partijen. Vorig jaar was het ook in Engeland dat het meest tot een boycott werd opgeroepen. Zowat de helft van de F1f'teams heeft zijn hoofdkwartier in Engeland. Eigenlijk is F1 een Engelse industrietak. Ferrari is eigenlijk een uitzondering. Het lijkt soms alsof Ferrari de kern van de F1 is, maar het is Engeland.

Gepost door: Daniëlle | 20-04-12

Reageren op dit commentaar

De temperatuur van de piste is 45 graden. Op die manier slijten de banden zo snel, dat er meestal maar één rondje is om je laptime te zetten.
(voilà, zo hebben we eindelijk nog eens echt nieuws over F1)

Gepost door: Racedol | 20-04-12

Reageren op dit commentaar

De eerste F1-wedstrijd dit jaar die op cross lijkt: er ligt massa's zand op de track.

Gepost door: F1'tje | 20-04-12

Reageren op dit commentaar

Gevonden op de website van De Morgen:
Bernie Ecclesonte: "We hebben een overeenkomst om deze race hier te houden en hier zijn we dan ook. Het is aan de regering van dit land om een verzoek bij de Internationale Autosportfederatie (FIA) in te dienen als ze deze wedstrijd willen annuleren."
En er zouden al twee technici van Force India naar huis zijn.

Gepost door: Eric De Wael | 20-04-12

Reageren op dit commentaar

Nog geen nieuws over het resultaat van de oefenritten?

Gepost door: Racedol | 20-04-12

Reageren op dit commentaar

Rosberg is voorlopig de snelste. Maar het zijn toch alleen maar de kwalificaties van zaterdag die van belang zijn. Ik lig er vandaag niet wakker van.

Gepost door: F1'tje | 20-04-12

Reageren op dit commentaar

Dit is de uitslag van de tweede vrije oefensessie van vandaag:

1 Nico Rosberg 8 Mercedes GP 1:32.816
2 Mark Webber 2 Red Bull-Renault 1:33.262
3 Sebastian Vettel 1 Red Bull-Renault 1:33.525
4 Lewis Hamilton 4 McLaren-Mercedes 1:33.747
5 Michael Schumacher 7 Mercedes GP 1:33.862
6 Jenson Button 3 McLaren-Mercedes 1:34.246
7 Kamui Kobayashi 14 Sauber 1:34.411
8 Fernando Alonso 5 Ferrari 1:34.449
9 Romain Grosjean 10 Lotus-Renault 1:34.615
10 Sergio Perez 15 Sauber 1:34.893
11 Daniel Ricciardo 16 Toro Rosso-Ferrari 1:34.895
12 Felipe Massa 6 Ferrari 1:34.941
13 Kimi Raikkonen 9 Lotus-Renault 1:35.183
14 Jean-Eric Vergne 17 Toro Rosso-Ferrari 1:35.229
15 Pastor Maldonado 18 Williams-Renault 1:35.459
16 Vitaly Petrov 21 Caterham-Renault 1:35.913
17 Heikki Kovalainen 20 Caterham-Renault 1:35.968
18 Bruno Senna 19 Williams-Renault 1:36.169
19 Timo Glock 24 Marussia-Cosworth 1:36.587
20 Charles Pic 25 Marussia-Cosworth 1:37.803
21 Pedro de la Rosa 22 HRT-Cosworth 1:37.812
22 Narain Karthikeyan 23 HRT-Cosworth 1:39.649

Deze twee deden niet mee
23 Paul Di Resta 11 Force India-Mercedes
24 Nico Hulkenberg 12 Force India-Mercedes

Gepost door: Emerson | 20-04-12

Reageren op dit commentaar

@F1-reporter: zouden jullie beter niet wat meer over het racen zelf zeggen ipv over al dat politieke gedoe?

Gepost door: Racedol | 20-04-12

Reageren op dit commentaar

Net als F1'tje vinden we de sessies van vrijdag niet belangrijk. Alles kan volledig veranderen op zaterdag. De teams testen diverse combinaties van auto+banden+brandstofvolume uit, soms zelfs verschillende combinaties van auto+achtervleugel. Op basis van metingen en simulaties proberen ze dan de beste combinatie op zaterdagmiddag in te zetten. Pas dan gaan de racers er écht voor. De einduitslag kan dus volledig verschillen van wat je vrijdag te zien krijgt. Dat allemaal melden, lijkt ons dus nogal overbodig.
Wat de toestand betreft buiten de F1: wegens de onrust doen er allerlei geruchten de ronde. We moeten dus wel proberen waarheid van fictie te onderscheiden.
Onze grootste angst is dat de manifestaties van donderdag alleen maar een oefening waren van de extreme groepen van de oppositie om te zien wat ze kunnen bereiken, en dat ze hun grootste krachten slechts op zondag zullen inzetten.
Verder vinden wij het ook niet verstandig van Bernie om naar Bahrein te gaan. Een beetje verwonderlijk, want wij kennen hem als iemand die over veel gezond verstand beschikt. We denken dat de FIA te veel door contractuele verplichtingen gebonden is om echt te kunnen wegblijven.
En zoals Emerson en Daniëlle terecht opmerken, leeft het buiten Bahrein vooral in de Engelse politiek. Waarom precies is ons ook niet duidelijk. Dat veel teams hun HK in Engeland hebben, kan een rol spelen. Het kan ook profileringsdrang zijn van sommige politici. In België lijkt er geen enkele politicus van wakker te liggen. En in Frankrijk merken we ook nog niets.

Gepost door: F1-reporter | 20-04-12

Reageren op dit commentaar

Anonymous heeft de officiële Formule 1-website platgelegd.
Anonymous is een hackersbeweging, die als symbool het masker van V uit V for Vendetta gebruikt, of in elk geval iets dat er erg op lijkt.
Ze bestaan al heel lang, maar zijn relatief moeilijk te beschreven, omdat de ene groep ontstaan uit de andere groep, en ze niet altijd dezelfde leden tellen.
Hun activiteiten en motieven variëren ook nogal.
Het is daardoor meer een verzamelnaam dan een echte groep.
Het komt er een beetje op neer dat je gewoon moet zeggen dat je van Anonymous bent, waarna je iets doet zoals een site hacken of platleggen.
Het gpupdate.net die meldde dat Anonymous de officiële site van de F1, van de FIA dus, had platgelegd, maar lang heeft het niet geduurd.
Anonymous zou hebben laten weten dat ze de site in het weekend zouden willen onbereikbaar houden, tot na de GP van Bahrein.
Anonymous wil daarmee reageren tegen feit dat het regime in Bahrein veel demonstranten in de gevangenis heeft gestopt en zelfs zouden zijn overleden.
Bernie Ecclestone zou dit weekend ook e-mailbommen krijgen en de telefoonlijn van Ecclestone te verstoren.

Gepost door: Karel | 20-04-12

Reageren op dit commentaar

Deze keer wordt Maldona 5 plaatsen achteruitgezet op de startlijn wegens het vervangen van de versnellingsbak.

Gepost door: F1-reporter | 21-04-12

Reageren op dit commentaar

Weer Rosberg op 1

Derde vrije oefensessie:
Nico Rosberg (Dui/Mercedes-AMG) 1:33.254 (gem: 208,926 km/u)
Sebastian Vettel (Dui/Red Bull-Renault) 1:33.401
Mark Webber (Aus/Red Bull-Renault) 1:33.663
Lewis Hamilton (GBr/McLaren-Mercedes) 1:33.782
Michael Schumacher (Dui/Mercedes-AMG) 1:33.796
Jenson Button (GBr/McLaren-Mercedes) 1:33.899
Kimi Räikkönen (Fin/Lotus-Renault) 1:33.976
Daniel Ricciardo (Aus/Toro Rosso-Ferrari) 1:34.197
Romain Grosjean (Fra/Lotus-Renault) 1:34.401
Fernando Alonso (Spa/Ferrari) 1:34.895
Pastor Maldonado (Ven/Williams-Renault) 1:34.918
Jean-Eric Vergne (Fra/Toro Rosso-Ferrari) 1:34.977
Sergio Pérez (Mex/Sauber-Ferrari) 1:35.067
Kamui Kobayashi (Jap/Sauber-Ferrari) 1:35.128
Paul di Resta (GBr/Force India-Mercedes) 1:35.336
Felipe Massa (Bra/Ferrari) 1:35.536
Bruno Senna (Bra/Williams-Renault) 1:35.623
Heikki Kovalainen (Fin/Caterham-Renault) 1:35.694
Nico Hülkenberg (Dui/Force India-Mercedes) 1:35.773
Vitaly Petrov (Rus/Caterham-Renault) 1:36.532
Charles Pic (Fra/Marussia-Cosworth) 1:37.267
Timo Glock (Dui/Marussia-Cosworth) 1:37.654
Pedro de la Rosa (Spa/HRT-Cosworth) 1:38.973
Narain Karthikeyan (Ind/HRT-Cosworth) 1:39.221

Gepost door: Emerson | 21-04-12

Reageren op dit commentaar

Sorry, het is natuurlijk:
Deze keer wordt Maldonado 5 plaatsen achteruitgezet op de startlijn wegens het vervangen van de versnellingsbak.

Gepost door: F1-reporter | 21-04-12

Reageren op dit commentaar

Er zitten nogal wat sponsors van de F1 in en rond Bahrein, oa van McLaren.
Sommigen konden daar echt niet wegblijven.

Gepost door: Daniëlle | 21-04-12

Reageren op dit commentaar

Mooi circuit: zand met een laagje asfalt eronder :-)

Gepost door: annemieke | 21-04-12

Reageren op dit commentaar

Als het een beetje waait, moeten ze in een zandstorm rijden. Wordt lachen.

Gepost door: Moiré | 21-04-12

Reageren op dit commentaar

Ondanks alle kritiek vind ik het circuit goed. Er zitten enkele venijnige bochten in. Ze rijden er bijn als karts door. En het staat erg bloot aan de wind, waardoor de minste verandering van windrichting direct wordt gevoeld. Door dat zand verandert voortdurend de toestand van de baan. Echt iets voor behendige rijders. Van mij mag dat circuit erin blijven. Het heeft een heel eigen karakter.

Gepost door: Racedol | 21-04-12

Reageren op dit commentaar

Van de platleggen van de F1-site door Anonymous heb ik nog niets gemerkt.

Gepost door: Nicky Van der Straten | 21-04-12

Reageren op dit commentaar

Ik ook niet. Was zeker weer eens overdreven. Misschien gewoon een kort moment veel bezoekers gehad.

Gepost door: Glenn | 21-04-12

En heeft nog niemand gemerkt dat d'Ambrosio binnenkort weer eens in een F1 het circuit op mag? Hij mag mee testrijden in Mugello.

Gepost door: Racedol | 21-04-12

Reageren op dit commentaar

En wat verwacht was is gebeurd:
Jean-Eric Vergne reed na Q1 recht naar de garage van zijn team ipv naar de weegbrug, waar ze hem nochtans heen wilden leiden. Het team heeft de auto gelukkig direct naar de weegbrug gereden, anders had Vergne nog een serieuze straf kunnen krijgen. Volgens het reglement had hij zelfs uitgesloten kunnen worden van de wedstrijd. Nu krijgt hij alleen maar een reprimande

Gepost door: Emerson | 21-04-12

Reageren op dit commentaar

Ik gok op Hamilton als winnaar.

Gepost door: F1'tje | 21-04-12

Reageren op dit commentaar

1 Sebastian Vettel Red Bull-Renault 1:32.422
2 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 1:32.520
3 Mark Webber Red Bull-Renault 1:32.637
4 Jenson Button McLaren-Mercedes 1:32.711

Dat is duidelijk: vier potentiële winnaars.

Gepost door: Racedol | 21-04-12

De Belg Stoffel Vandoorne won op zaterdag 21 april 2012 de eerste wedstrijd van de Northern European Cup (NEC) in de Formula Renault 2.0 op het circuit van Hockenheim.
Vandoorne vertrok vanop de pole en kwam na twaalf ronden als eerste over de eindmeet. Zondag worden de tweede en derde race in Hockenheim gerden. Ook dan vertrekt Vandoorne op de pole.
Uitslag:
1. Stoffel Vandoorne (Bel), 12 ronden in 37:17.963
2. Jordan King (GBr) op 2.4394
3. Jake Dennis (GBr) op 3.283
4. Andrea Pizzitola (Fra) op 4.986;
5. Keven Kleveros (Zwe) op 10.294; ..

Gepost door: F1-reporter | 21-04-12

Reageren op dit commentaar

De Force India's hebben op vrijdag de tweede vrije oefeningen niet gereden, maar ze haalden vandaag toch de 10e en 13e startplaats, met Paul Di Resta als 10e en Nico Hulkenberg als 13e. Di Resta haalde geen tijd tijdens Q3, omdat ze de banden wilden sparen voor de wedstrijd. Nico Hulkenberg haalde een tijd van 1:33.807 in Q2. De pole is 1:32.422 van Vettel. Voor Force India zijn dat behoorlijk goede resultaten.

Gepost door: F1-reporter | 21-04-12

Reageren op dit commentaar

Ross Brawn van Mercedes GP is er niet over te spreken dat de Britse politici die vonden dat Bahrein moest worden geboycott, dat pas begonnen te zeggen toen iedereen al in Bahrein was. Hij vindt dat ze dat maar eerder hadden moeten zeggen.

Gepost door: Glenn | 21-04-12

Reageren op dit commentaar

Koninkrijk Bahrein (Arabisch: مملكة البحرين Mamlakat al-Bahrayn), is een eilandstaat in de Perzische Golf en de Golf van Bahrein. Het ligt ingeklemd tussen Saoedi-Arabië in het westen en Qatar in het oosten en zuiden. Als centraal gelegen golfstaatje vervult het een belangrijke economische en financiële positie binnen de oliewereld. Het staatje is, ter vergelijking, iets groter dan de Noordoostpolder in Nederland.

De naam Bahrein betekent letterlijk twee zeeën in het Arabisch. Bahrein werd op 16 december 1971 onafhankelijk van het Verenigd Koninkrijk. Het koninkrijk is militair zeer belangrijk als standplaats en steunpunt van de Amerikaanse vijfde vloot in Perzische Golf. De hoofdstad Manamah fungeert als centrum van de United States Navy in de regio, de marine van de Verenigde Staten van welke Bahrein een belangrijke bondgenoot is.

Het land behoort tot de Arabische Liga.

De bevolking is voor het grootste deel islamitisch (ongeveer 82 procent; daarvan zijn 60 procent sjiieten en 40 procent soennieten). 8 procent is christen. Voorts zijn er kleine groepen joden en hindoes. De groep soennitische moslims, waartoe ook de heersende familie behoort, is de meest invloedrijke.

Momenteel zijn er onlusten om de sjiieten vinden dat ze benadeeld worden door de soennieten.

Gepost door: Patty | 21-04-12

Reageren op dit commentaar

Bahrein bestaat uit een groep van 33 eilanden in de Perzische Golf, onderling verbonden door een netwerk van bruggen. Er is ook een brugverbinding met Saoedi-Arabië: de Koning Fahd Causeway. Bahrein betekent letterlijk "twee zeeën", doelend op de laag zoet water die vroeger onder de zoute laag zeewater rond de eilanden lag. Deze laag zoet water is verdwenen. Door het huidige klimaat in de Golf is Bahrein grotendeels woestijn.

Gepost door: Patty | 21-04-12

Reageren op dit commentaar

Bahrein International Circuit is het Formule 1 circuit van Bahrein.

De baan werd grotendeels in 2003 gebouwd voor de eerste Formule 1 race, die in 2004 ook daadwerkelijk op dit circuit gereden werd. Het circuit werd ontworpen door de bekende Duitse baanontwerper Hermann Tilke. Hij ontwierp ook de banen van Sepang, Shanghai, Singapore, Istanboel, Valencia en Abu Dhabi. De baan wordt weinig gebruikt om op te racen en het vinden van voldoende grip is vaak een probleem op het circuit. Dit komt omdat het circuit in de woestijn ligt en dus waait er regelmatig zand op de baan.

Het circuit telt 24 bochten. Enkele hiervan hebben een naam. Zo heet bocht 1 Grandstand en bocht 19 VIP Tower.

Op 25 januari 2010 werd bekend gemaakt dat de Formule 1 in 2010 op de lay-out van de enduranceraces zou worden gereden. Hierdoor kwamen er 9 bochten bij en wordt het circuit ruim 800 meter langer. Maar dat werd maar één keer toegepast, daarna werd weer het oorspronkelijke circuit gebruikt.

Gepost door: Patty | 21-04-12

Reageren op dit commentaar

Tilke Engineering op. Dit bedrijf heeft alle facetten binnenshuis om een complete race-accommodatie te ontwerpen en aan te leggen.

Tilke werd in eerste instantie gevraagd om een aantal kleine wijzigingen door te voeren op Duitse circuits. Zijn eerste grote opdracht was de verbouwing van de Österreichring, naar de huidige A1 Ring in Oostenrijk.

Na de succesvolle verbouwing van dit circuit werd Tilke ingeschakeld om nieuwe circuits te ontwerpen.

Gepost door: Patty | 21-04-12

Reageren op dit commentaar

Circuits ontworpen door Tilke:

A1 Ring Oostenrijk 1995 Verbouwing
Atlanta Motorsports Park Verenigde Staten 2010 In aanbouw
Bahrain International Circuit Bahrein 2004
Beijing International Streetcircuit China 2006
Bucharest Ring Roemenië 2007
Buddh International Circuit India 2011
Cancún Mexico 2006 Onontwikkeld
Circuit of the Americas Verenigde Staten 2012 In aanbouw
Circuito les Coves Spanje 2008 Ontwerp en bouwaanvraag
Dublin Street Circuit Ierland 2010
Fuji Speedway Japan 2005 Verbouwing
Hockenheimring Duitsland 2002 Verbouwing
Istanbul Park Racing Circuit Turkije 2005
Jakarta Street Circuit Indonesië 2008
Kazakhstan Motor City Kazachstan 2010 Ontwerp
Korean International Circuit Zuid-Korea 2010
La Ciudad del Motor de Aragón Spanje 2009 MotoGP locatie
Marina Bay Street Circuit Singapore 2008 Concept ontwerp
Moscow Raceway Rusland 2010 In aanbouw, gepland voor MotoGP locatie
Paul Ricard High Tech Test Track Frankrijk 2002 Verbouwing
Sepang International Circuit Maleisië 1998
Shanghai International Circuit China 2004
Swedbank kartodroms Letland 2008 Kartcircuit
Valencia Street Circuit Spanje 2008
Yas Marina Circuit Verenigde Arabische Emiraten 2009

Gepost door: Patty | 21-04-12

Reageren op dit commentaar

En we hebben er een aardrijkskundelaar bij, die iets afweet van F1! :-)

Gepost door: Racedol | 21-04-12

Reageren op dit commentaar

Ze kopieert gewoon wikipedia.

Gepost door: Karel | 22-04-12

In de posts van Patty:
"Bahrein werd op 16 december 1971 onafhankelijk van het Verenigd Koninkrijk. "
Dat verklaart waarom die Britse politici er voortdurend commentaar op geven.

Gepost door: Daniëlle | 22-04-12

Reageren op dit commentaar

Räikkönen beweert dat hij in Q1 opzettelijk niet reed om banden te sparen voor de wedstrijd.
Dat zou kunnen. Vorige week verloor hij in de GP van China minstens 10 plaatsen doordat zijn banden versleten waren.

Gepost door: Racedol | 22-04-12

Reageren op dit commentaar

Schumacher wordt op het laatste moment nog 5 plaatsen achteruitgezet op de startlijn wegens het vervangen van de versnellingsbak.

Gepost door: F1-reporter | 22-04-12

Reageren op dit commentaar

De wedstrijd telt 57 ronden van elk 5.412 km.
De totale raceafstand is 308.238 km.
Er wordt 59% van de tijd per ronde volgas gegeven. Er zijn 15 bochten, zes naar links en negen n aar rechts.
Er moet 52 keer per ronde worden geschakeld.
Er zijn twee lange rechte lijnen waar een topsnelheid van ongeveer 310 km/u wordt gehaald.

Gepost door: Emerson | 22-04-12

Reageren op dit commentaar

Zo goed als niemand in de tribunes! Ha!

Gepost door: zai45z | 22-04-12

Reageren op dit commentaar

Er is 40% kans op regen.

Gepost door: Emerson | 22-04-12

Reageren op dit commentaar

In de woestijn? Ik denk dat Patty zich een breuk zou lachen. :-) Dat bericht over die regen is om de spanning op te drijven.

Gepost door: Karel | 22-04-12

@Glenn: Anonymous had de F1-site wel gehackt. Anders had niemand geweten waarom ze het hadden gedaan, toch?

Gepost door: zai45z | 22-04-12

Reageren op dit commentaar

Nog minder dan een half uur. Ik ben hier weg.

Gepost door: Emerson | 22-04-12

Reageren op dit commentaar

Perez wins!

Gepost door: Vaya con dios | 22-04-12

Reageren op dit commentaar

Ik ook. Wedstrijdje kijken. :-)

Gepost door: Karel | 22-04-12

Reageren op dit commentaar

Wat spoken ze uit op de BBC? De stand voor het WK is daar volledig verkeerd.

Gepost door: Karel | 22-04-12

Reageren op dit commentaar

Dit jaar heeft de BBC al meer steken laten vallen met die uitslagen.

Gepost door: Emerson | 22-04-12

Als jullie het niet zeggen, zeg ik het:

1 Sebastian Vettel 1 Red Bull-Renault 1 1:35:10.990 25
2 Kimi Raikkonen 9 Lotus-Renault 11 +00:03.333 18
3 Romain Grosjean 10 Lotus-Renault 7 +00:10.194 15
4 Mark Webber 2 Red Bull-Renault 3 +00:38.788 12
5 Nico Rosberg 8 Mercedes GP 5 +00:55.460 10
6 Paul Di Resta 11 Force India-Mercedes 10 +00:57.543 8
7 Fernando Alonso 5 Ferrari 9 +00:57.803 6
8 Lewis Hamilton 4 McLaren-Mercedes 2 +00:58.984 4
9 Felipe Massa 6 Ferrari 14 +01:04.999 2
10 Michael Schumacher 7 Mercedes GP 22 +01:11.490 1
11 Sergio Perez 15 Sauber 8 +01:12.702
12 Nico Hulkenberg 12 Force India-Mercedes 13 +01:16.539
13 Kamui Kobayashi 14 Sauber 12 +01:30.334
14 Jean-Eric Vergne 17 Toro Rosso-Ferrari 17 +01:33.723
15 Daniel Ricciardo 16 Toro Rosso-Ferrari 6 lapped
16 Vitaly Petrov 21 Caterham-Renault 18 lapped
17 Heikki Kovalainen 20 Caterham-Renault 16 lapped
18 Jenson Button 3 McLaren-Mercedes 4 retired, 55 laps
19 Timo Glock 24 Marussia-Cosworth 23 lapped
20 Pedro de la Rosa 22 HRT-Cosworth 20 lapped
21 Narain Karthikeyan 23 HRT-Cosworth 24 lapped
22 Bruno Senna 19 Williams-Renault 15 retired, 54 laps
23 Pastor Maldonado 18 Williams-Renault 21 retired, 25 laps
24 Charles Pic 25 Marussia-Cosworth 19 retired, 23 laps

Gepost door: F1'tje | 22-04-12

Reageren op dit commentaar

Volgens mijn berekeningen is Vettel WK-leider

Gepost door: Emerson | 22-04-12

Reageren op dit commentaar

En Jerôme d'Ambrosio mag tijdens de test in Mugello (Italië) van 1 mei met een Lotus F1 rijden. Op 2 mei volgt Räikkönen, en op 3 mei Grosjean.
HRT zal er in Mugello niet bij zijn.

Gepost door: F1-reporter | 25-04-12

Reageren op dit commentaar

Het HRT tuft niet mee tijdens de testritten in Mugello. Ze vinden het beter zich volledig te richten op de voorbereiding van de Grote Prijs van Spanje.

Gepost door: F1-reporter | 30-04-12

Reageren op dit commentaar

Jérôme D'Ambrosio is de de vierde tijdens de eerste testrit in Mugello in Italië. Hij haalde 1:24.048.
Nummero Uno was Fernando Alonso met 1:22.444.
Om 2 uur was er nog een testrit.
Alonso zal opgelucht ademhalen.

Gepost door: F1-reporter | 01-05-12

Reageren op dit commentaar

's Middags regende het in Mugello, waardoor niemand zijn tijd van 's morgens kon verbeteren.

Gepost door: F1-reporter | 01-05-12

Reageren op dit commentaar

HRT is niet op de testen in Mugello aanwezig, omdat ze eigenlijk nog altijd bezig zijn hun HK te verhuizen naar Madrid.
Dat moet heel wat voeten in de aarde hebben. Daar waren ze eind vorig jaar ook al mee bezig.

Gepost door: F1-reporter | 02-05-12

Reageren op dit commentaar

De commentaren zijn gesloten.