21-03-12

Formula 1 World Championship, Grote Prijs van Maleisië 2012

f1, formule 1, wereldkampioenschap, 2012, gp, grand prix, maleisië, sepangEen typische foto van Felipe Massa als hij pas uit bed komt. ^_^

Deze keer is hij de masquotte voor ons bericht over de GP voor het WK F1 2012.

Hij krijgt immers al een nieuw chassis. Zijn prestaties in Melbourne vielen nogal tegen, en Ferrari wil daar wat aan doen.

Vraagje: betekent het dat Alonso en Felipe eigenlijk met verschillende auto's rijden?

Oké, geen enkele F1-auto is gelijk aan een andere, alleen al doordat de afstellingen verschillen van wedstrijd tot wedstrijd en van piloot tot piloot. Door de bandenslijtage en het brandstofverbruik verandert de auto zelfs tijdens de race.

Maar twee verschillende chassis?

Niet dat we er iets tegen hebben. We stellen het alleen maar vast. En het is zowel verrassend als boeiend.

Financieel krijgt Force India het moeilijker: de grootste aandeelhouder ervan, de vliegmaatschappij Kingfisher, zit in problemen, en ze werden door een rechter veroordeeld tot het betalen van 700.000 Britse pond achterstallige vergoedingen aan Aerolab, die een van hun auto's had ontworpen en waarvan ze beweerden dat Aerolab het ontwerp hadden gebruikt voor de auto's van een ander team.

Dat er tijdens de winter wat is veranderd, is nu helemaal duidelijk: Hamilton was zowel tijdens de eerste vrije trainingen als tijdens de tweede de snelste van de meute. De tweede keer was hij zelfs bijna een halve seconde sneller dan nummer twee. En nummer twee was niet Vettel, maar Schumacher. De eerste Red Bull stond op de 7e plaats, en het was Webber. Vettel stond pas 10e. Dat wijst er wel op dat we die sessies niet te belangrijk mogen achten.

Kont van Mercedes GP goedgekeurd, d.w.z.: Mercedes GP mag de achtervleugel blijven gebruiken. Dat betekent ook dat de kans groot is dat de andere teams het ook zullen proberen te implementeren, maar eenvoudig zal dat niet zijn: er moeten immers luchtkanalen van achteraan tot helemaal voorin aan de voorvleugel lopen. De bedoeling van de omgeleide lucht is immers om de downforce van de voorvleugel te verminderen.

Startvolgorde GP van Maleisië, Sepang, 2012
1 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 1:36.219
2 Jenson Button McLaren-Mercedes 1:36.368
3 Michael Schumacher Mercedes GP 1:36.391
4 Mark Webber Red Bull-Renault 1:36.461
5 Sebastian Vettel Red Bull-Renault 1:36.634
6 Romain Grosjean Lotus-Renault 1:36.658
7 Nico Rosberg Mercedes GP 1:36.664
8 Fernando Alonso Ferrari 1:37.566
9 Sergio Perez Sauber 1:37.698
10 Kimi Raikkonen Lotus-Renault 1:36.461
11 Pastor Maldonado Williams-Renault 1:37.589
12 Felipe Massa Ferrari 1:37.731
13 Bruno Senna Williams-Renault 1:37.841
14 Paul Di Resta Force India-Mercedes 1:37.877
15 Daniel Ricciardo Toro Rosso-Ferrari 1:37.883
16 Nico Hulkenberg Force India-Mercedes 1:37.890
17 Kamui Kobayashi Sauber 1:38.069
18 Jean-Eric Vergne Toro Rosso-Ferrari 1:39.077
19 Vitaly Petrov Caterham-Renault 1:39.567
20 Timo Glock Marussia-Cosworth 1:40.903
21 Charles Pic Marussia-Cosworth 1:41.250
22 Pedro de la Rosa HRT-Cosworth 1:42.914
23 Narain Karthikeyan HRT-Cosworth 1:43.655
24 Heikki Kovalainen Caterham-Renault 1:39.306

De Lotus Räikkönen werd vijf plaatsen achteruitgezet omdat hij de versnellingsbak verving. Hij vertrekt daardoor pas van de 10e plaats, maar van hem mogen we vuurwerk verwachten. Dat betekent wel dat hij oorspronkelijk de 5e plaats haalde, en dus nog voor Vettel stond. Hij was zelfs even snel als Webber!
Grosjean staat op plaats 6. De Lotus is dit jaar goed.
Bij Lotus zijn ze zo heet dat zaterdagmorgen zelfs hun koelkast in brand vloog. ^_^
De McLarens bezetten de volledige eerste rij, en daarachter zit Schumacher.
In het tijdschrift "Formule 01" werd Nico Rosberg gewaarschuwd: ga weg van Mercedes GP, want Schumacher zal alles naar zich toetrekken. En misschien is dat nog waar ook. We wéten dar Rosberg beter is dan Schumacher, waarom strandt hij dan op de 7e plaats?
De Red Bulls stelden teleur, maar dat betekent nog niet dat ze de wedstrijd niet kunnen winnen.
Let eens op de tijden van de eerste tot de 7e plaats: die staan allemaal binnen dezelfde seconde. De Lotus van Räikkönen hoort trouwens ook in dat groepje thuis.
Dat levert vier topteams op: McLaren, Red Bull, Merceds GP en Lotus.
En wie valt erbuiten?
Juist: Ferrari...
Heikki Kovalainen moet vijf plaatsen achteruit omdat hij vorig weekend tijdens de GP van Australië Sebastian Vettel voorbijreed terwijl de safetycar op het circuit was.
Ook goed nieuws: deze keer mag iedereen meespelen.

Uitslag GP van Maleisië, Sepang, 2012
1. Fernando Alonso Spa Ferrari
2. Sergio Perez Mex Sauber 0:02
3. Lewis Hamilton Eng McLaren 0:14
4. Mark Webber Aus Red Bull 0:17
5. Kimi Räikkönen Fin Lotus 0:29
6. Bruno Senna Bra Williams 0:37
7. Paul Di Resta Sch Force India 0:44
8. Jean-Eric Vergne Fra Toro Rosso 0:46
9. Nico Hulkenberg Dui Force India 0:47
10. Michael Schumacher Dui Mercedes 0:49
11. Sebastian Vettel Dui Red Bull 1:15
12. Daniel Ricciardo Aus Toro Rosso 1:16
13. Nico Rosberg Dui Mercedes 1:18
14. Jenson Button Eng McLaren 1:19
15. Felipe Massa Bra Ferrari 1:37
16. Vitaly Petrov Rus Caterham LAP
17. Timo Glock Dui Marussia LAP
18. Heikki Kovalainen Fin Caterham LAP
19. Pastor Maldonado Ven Williams OUT
20. Charles Pic Fra Marussia LAP
21. Narain Karthikeyan Ind HRT LAP
22. Pedro de la Rosa Spa HRT LAP
23. Kamui Kobayashi Jap Sauber OUT
24. Romain Grosjean Fra Lotus OUT

Stand WK F1 2012 NA GP van Maleisië, piloten
1. Fernando Alonso Spa Ferrari 35
2. Lewis Hamilton Eng McLaren 30
3. Jenson Button Eng McLaren 25
4. Mark Webber Aus Red Bull 24
5. Sergio Perez Mex Sauber 22
6. Sebastian Vettel Dui Red Bull 18
7. Kimi Räikkönen Fin Lotus 16
8. Bruno Senna Bra Williams 8
9. Kamui Kobayashi Jap Sauber 8
10. Paul Di Resta Sch Force India 7
11. Jean-Eric Vergne Fra Toro Rosso 4
12. Daniel Ricciardo Aus Toro Rosso 2
13. Nico Hulkenberg Dui Force India 2
14. Michael Schumacher Dui Mercedes 1

Stand WK F1 2012 NA GP van Maleisië, teams
1. McLaren 55
2. Red Bull 42
3. Ferrari 35
4. Sauber 30
5. Lotus 16
6. Force India 9
7. Williams 8
8. Toro Rosso 6
9. Mercedes 1

Net nu dat Alonso weer eens schittert en dat Sergio Perez een Sennaatje doet, heb ik niets van de wedstrijd gezien.
Reden, waar ik o.a. Hermann tekeninkjes heb zien maken, en een paar illustere nog onbekenden zoals Wouter Van Gijzeghem en Arnaud Stouffs. Die laatste zette niet zomaar een tekeningetje in de boeken, maar een heus waterverfje, op potloodschets verstevigd met inkt. En dat zijn maar drie van de zowat 25 namen die er aan het werk waren.

14:08 Gepost door F1-reporter in F1 | Permalink | Commentaren (4) | Tags: f1, formule 1, wereldkampioenschap, 2012, gp, grand prix, maleisië, sepang | |  del.icio.us | | Digg! Digg |  Facebook | |  Print | Pin it! | | |

17-03-12

Formula 1 World Championship, Grote Prijs van Australië 2012

f1,formule 1,wereldkampioenschap,2012,gp,grand prix,australië,melbourneHet begint goed voor HRT: ze mogen in Melbourne niet meespelen.
Ze zitten nu sip in de box omdat hun auto's de 107%-regel niet haalden: elke deelnemer moet binnen 107% van de tijd van de snelste chrono van de eerste kwalificatiesessie zijn. Let wel: de tijd van de éérste kwalificaties, dat is dus niet de pole. Haalt een auto dat niet, dan is hij te traag om mee te doen.
Het lijkt een strenge regel, maar in de tijd dat hij niet gold, deden er streekijzers mee zoals Spyker.
Noch de Spanjaard Pedro de la Rosa, noch de Indiër Narain Karthikeyan kregen hun auto op tijd rond.
Het is wel opmerkelijk dat de regel zo streng wordt toegepast: vorig jaar heeft d'Ambrosio minstens twee keer de regel niet gehaald, en toch nog mogen racen. In beide gevallen werden er speciale omstandigheden ingeroepen, zoals regen.
Cijfers?
De Japanner Kamui Kobayashi (Sauber-Ferrari) reed 1:26.182.
De 107% is dus 1:32.214.
De la Rosa haalde slechts 1:33.495, en Karthikeyan 1:33.643.
Het verschil is dus tamelijk hoog.
Waarom d'Ambrosio een uitzondering kreeg en HRT niet?
Misschien omdat de slechte prestaties van De Lar Rosa én Karthikeyan bewijzen dat het geen kwestie van tegenslag was voor een van beide rijders, maar dat het team ondermaats presteert.
Dat is dus wel een heel slechte start van het seizoen. Ze zullen niet moeten werken om hoog te scoren, maar om te mogen méérijden.

Ja jongens, er wordt weer geracet!

En nog dat: onze felicitaties aan Kobayashi. We zullen een mangaatje voor hem offeren. Ikigami 4, bijv., het tweede deel daarvan, "Een vredige plek", gaat over een snelheidsduivel. -_^


Startorde GP van Australië, Melbourne 2012

Eerste rij
1. Lewis Hamilton (GBr/McLaren)
2. Jenson Button (GBr/McLaren)

Tweede rij:
3. Romain Grosjean (Fra/Lotus)
4. Michael Schumacher (Dui/Mercedes)

Derde rij:
5. Mark Webber (Aus/Red Bull)
6. Sebastian Vettel (Dui/Red Bull)

Vierde rij:
7. Nico Rosberg (Dui/Mercedes)
8. Pastor Maldonado (Ven/Williams)

Vijfde rij:
9. Nico Hulkenberg (Dui/Force India)
10. Daniel Ricciardo (Aus/Toro Rosso)

Zesde rij:
11. Jean-Eric Vergne (Fra/Toro Rosso)
12. Fernando Alonso (Spa/Ferrari)

Zevende rij:
13. Kamui Kobayashi (Jap/Sauber)
14. Bruno Senna (Bra/Renault)

Achtste rij:
15. Paul Di Resta (GBr/Force India)
16. Felipe Massa (Bra/Ferrari)

Negende rij:
17. Kimi Raikkonen (Fin/Lotus)
18. Heikki Kovalainen (Fin/Caterham)

Tiende rij:
19. Vitaly Petrov (Rus/Caterham)
20. Timo Glock (Dui/Marussia)

Elfde rij:
21. Charles Pic (Fra/Marussia)
22. Sergio Perez (Mex/Sauber)

Twaalfde rij:
23. Pedro de la Rosa (Spa/Hispania) (uitgesloten van deelname)
24. Nahrain Karthikeyan (Ind/Hispania) (uitgesloten van deelname)

Commentaar overbodig, maar als ik geen spraakwaterval zou zijn, zou ik geen blog bijhouden.
Dus: Hammie op de pole! Samen met zijn teamgenoot. McLaren begint dus sterk.
Maar wie zien we daar op de 3e plaats? Grosjean, potverdikke! Met een Lotus! Snelheid heeft Lotus dus.
En wie zit er vlak achter Grote Jan? Het Beest! Aïjaï! Een Schumacher met zicht op een overwinning... Hij zal de rest van de wedstrijd vergeten dat er iets als een rem bestaat.
Webber en Vettel moeten het doen met de 5e en 6e plaats.
Rosberg heeft dus de duimen moeten leggen voor Schumacher, en hij wordt op de hielen gezeten door... Maldonado! Ach, was Barichello er maar bij geweest... Hij zou nog een plaatsje of twee hoger hebben gestaan.
Verder is ook opvallend dat de hekkensluiters per ploeg gegroepeerd zijn: helemaal achteraan HRT, daarvoor Marussia, en dan Caterham.

Perez wringt zich tussen de Marussia's en de HRT's (die dus niet meerijden) omdat hij vijf plaatsen achteruit moest wegens het vervangen van de versnellingsbak.

Mercedes blaast naar voren

Sommige teams hebben klacht ingediend tegen Mercedes, omdat de auto niet reglementair zou zijn.
Moet je goed opletten: Mercedes leidt de lucht om van de achtervleugel terug naar de voorvleugel. Dat zou de neerwaarste kracht verminderen en het zou samen met het DRS werken. De neerwaartse kracht, of downforce, bepaalt de wegligging, en dat is nodig in de bochten. Het doet de auto aan het asfalt plakken, waardoor hij moeilijker zijwaarts wegglijdt. Rechtuit daarentegen vertraagt het een auto alleen maar.
De kans is groot dat het trucje van Mercedes wordt afgekeurd.

En ook opmerkelijk.... Alonso staat pas 12e! En Massa zelfs maar 16e... Hoe zal Fernando dat uitleggen?
2011 was al een slecht seizoen, maar toen konden de Ferrari's in het begin nog een vuist maken. Dit is een afgang.
De Ferrari's zijn volledig verslagen door Torro Rosso. Een troost voor Ferrari: Torro Rosso rijdt met een Ferrari-motor.

Zal een heet wedstrijdje worden...


Zit het in de neus?

Ik vraag het me af...
Toen ik de eerste foto's van de geknikte neuzen zag, dacht ik: waarom zetten ze vooraan op de auto een muurtje om de lucht tegen te houden?
Maar toen bleek de Red Bull het ook te hebben, en Newey gaat door voor meer dan gewoon intelligent.
Ach, dacht ik, ik ben een stuurman aan wal.
Maar toch... de McLaren is een van de weinige auto's zonder geknikte neus, en ze zijn staan allebei op de eerste rij...
Misschien is dat het eerste wat ze aan de Ferrari moeten veranderen? Alonso heeft immers toe dat er een fundamenteel probleem is. Zijn aerodynamische Leader-baardje zal het niet oplossen.

Aardrijkskunde

Jerom zei dat hij vorig jaar in Melbourne last had van de ondergaande zon tussen de 5e en de 6e bocht, omdat hij ze in de ogen kreeg.
Moet dat niet de opgaande zon zijn? dacht ik. Op dat stuk rijden ze naar het oosten.
Of staat het noorden verkeerd op de kaart?
Maar nee hoor, Melbourne ligt op het zuidelijk halfrond, en daar staat de zon 's middags in het noorden. En blijkbaar ligt dat stukje circuit net zo georiënteerd dat het tijdens de zonsondergang op dat moment van het jaar recht op de zon is gericht.


PS
De wielrenner Tom Boonen rijdt met een fiets van McLaren. Er zit dus F1-technologie in het wielerpeloton.

Uitslag Grote Prijs van Australië 2012

Onze indruk: twee teams kunnen wereldkampioen worden: Red Bull en McLaren.
Nog vijf andere teams kunnen wedstrijden winnen: Ferrari, Mercedes, Williams, Lotus en Sauber.
Dan zijn er nog drie teams die niet de slechtste zijn, maar ook niet echt top: Force India, Torro Rosso, en ook wel Caterham - dat ik dus een tikje hoger klasseer dan vorig jaar. Hun drieën zie ik geen wedstrijden winnen.
En dan heb je twee teams helemaal achteraan: HRT en Marussia.
Die indruk is niet louter op de uitslag gebaseerd, maar ook op het wedstrijdverloop.

1 Jenson Button McLaren-Mercedes
2 Sebastian Vettel Red Bull-Renault
3 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes
4 Mark Webber Red Bull-Renault
5 Fernando Alonso Ferrari
6 Kamui Kobayashi Sauber
7 Kimi Raikkonen Lotus-Renault
8 Sergio Perez Sauber
9 Daniel Ricciardo Toro Rosso-Ferrari
10 Paul Di Resta Force India-Mercedes
11 Jean-Eric Vergne Toro Rosso-Ferrari
12 Nico Rosberg Mercedes GP
13 Pastor Maldonado Williams-Renault
14 Timo Glock Marussia-Cosworth
15 Charles Pic Marussia-Cosworth
16 Bruno Senna Williams-Renault
17 Felipe Massa Ferrari
18 Heikki Kovalainen Caterham-Renault
19 Vitaly Petrov Caterham-Renault
20 Michael Schumacher Mercedes GP
21 Romain Grosjean Lotus-Renault
22 Nico Hulkenberg Force India-Mercedes

Stand WK F1 2012 piloten
1 Jenson Button GB McLaren-Mercedes 25
2 Sebastian Vettel Ger Red Bull-Renault 18
3 Lewis Hamilton GB McLaren-Mercedes 15
4 Mark Webber Aus Red Bull-Renault 12
5 Fernando Alonso Spa Ferrari 10
6 Kamui Kobayashi Jpn Sauber 8
7 Kimi Raikkonen Fin Lotus-Renault 6
8 Sergio Perez Mex Sauber 4
9 Daniel Ricciardo Aus Toro Rosso-Ferrari 2
10 Paul Di Resta GB Force India-Mercedes 1

Stand WK F1 2012 teams
1 McLaren-Mercedes 40
2 Red Bull-Renault 30
3 Sauber 12
4 Ferrari 10
5 Lotus-Renault 6
6 Toro Rosso-Ferrari 2
7 Force India-Mercedes 1

11:52 Gepost door F1-reporter in F1 | Permalink | Commentaren (3) | Tags: f1, formule 1, wereldkampioenschap, 2012, gp, grand prix, australië, melbourne | |  del.icio.us | | Digg! Digg |  Facebook | |  Print | Pin it! | | |

16-03-12

European Formula 1 World Championship, Grote Prijs van Abu Dhabi 2011

F1 is spannend dit weekend. d'Ambrosio werd bij Virgin voor de eerste oefensessie vervangen door Wickens. Zal d'Ambrosio bewijzen dat hij beter is dan Wickens?

Volgend jaar keert de Grote Prijs van de VS terug.
Als voorbereiding een lijstje met de eerdere GP's voor het F1-kampioenschap in de VS:

* 2000-7: Indianapolis
* 1989-91: Phoenix, Arizona
* 1984: Dallas, Texas
* 1982-88: Detroit, Michigan
* 1981-82: Las Vegas, Nevada
* 1976-83: Long Beach, California
* 1961-80: Watkins Glen, New York
* 1960: Riverside, California
* 1959: Sebring, Florida



Starorde
1 Germany S Vettel Red Bull
2 Great Britain L Hamilton McLaren
3 Great Britain J Button McLaren
4 Australia M Webber Red Bull
5 Spain F Alonso Ferrari
6 Brazil F Massa Ferrari
7 Germany N Rosberg Mercedes
8 Germany M Schumacher Mercedes
9 Germany A Sutil Force India
10 Great Britain P Di Resta Force India
11 Mexico S Perez Sauber
12 Russian Federation V Petrov Renault
13 Switzerland S Buemi Toro Rosso
14 Brazil B Senna Renault
15 Spain J Alguersuari Toro Rosso
16 Japan K Kobayashi Sauber
17 Venezuela P Maldonado Williams
18 Finland H Kovalainen Lotus
19 Italy J Trulli Lotus
20 Germany T Glock Virgin
21 Australia D Ricciardo HRT
22 Belgium J d'Ambrosio Virgin
23 Italy V Liuzzi HRT
24 Brazil R Barrichello Williams

D'Ambrosio is de 22e.
Goed?
Enerzijds wel: hij is slechts 184 duizendste trager dan Timo Glock.
Anderzijds niet: hij is trager dan de HRT van Riccardio.

Uitslag Grote Prijs van Abu Dhabi 2011
1 great britain Lewis Hamilton 3 McLaren-Mercedes 2 1:43.461 1:37:11.886 25
2 spain Fernando Alonso 5 Ferrari 5 1:43.914 +00:08.457 18
3 great britain Jenson Button 4 McLaren-Mercedes 3 1:43.154 +00:25.881 15
4 australia Mark Webber 2 Red Bull-Renault 4 1:42.612 +00:35.784 12
5 brazil Felipe Massa 6 Ferrari 6 1:44.288 +00:50.578 10
6 germany Nico Rosberg 8 Mercedes GP 7 1:43.993 +00:52.317 8
7 germany Michael Schumacher 7 Mercedes GP 8 1:44.916 +01:15.964 6
8 germany Adrian Sutil 14 Force India-Mercedes 9 1:44.709 +01:17.122 4
9 great britain Paul Di Resta 15 Force India-Mercedes 10 1:44.120 +01:41.087 2
10 japan Kamui Kobayashi 16 Sauber 16 1:43.521 lapped 1
11 mexico Sergio Perez 17 Sauber 11 1:44.566 lapped
12 brazil Rubens Barrichello 11 Williams-Cosworth 23 1:44.438 lapped
13 russian federation Vitaly Petrov 10 Renault 12 1:43.673 lapped
14 venezuela Pastor Maldonado 12 Williams-Cosworth 24 1:44.628 lapped
15 spain Jaime Alguersuari 19 Toro Rosso-Ferrari 15 1:44.093 lapped
16 brazil Bruno Senna 9 Renault 14 1:46.150 lapped
17 finland Heikki Kovalainen 20 Lotus-Renault 17 1:46.610 lapped
18 italy Jarno Trulli 21 Lotus-Renault 18 1:47.444 lapped
19 germany Timo Glock 24 Virgin-Cosworth 19 1:48.085 lapped
20 italy Vitantonio Liuzzi 23 HRT-Cosworth 22 1:49.242 lapped
21 australia Daniel Ricciardo 22 HRT-Cosworth 20 1:48.274 retired, 48 laps
22 switzerland Sebastien Buemi 18 Toro Rosso-Ferrari 13 1:47.094 retired, 19 laps
23 belgium Jerome d'Ambrosio 25 Virgin-Cosworth 21 1:51.196 retired, 18 laps
24 germany Sebastian Vettel 1 Red Bull-Renault 1
retired, 1 laps

Spijtig genoeg viel d'Ambrosio uit door remproblemen.
Vettel liep een lekke band op, zo vroeg in de wedstrijd dat je bijna zou denken dat hij ermee vertrokken is. Hij stond sip in de pits naar een computerscherm te kijken terwijl zijn vriendjes buiten mochten spelen met hun autootjes.
Het heeft de wedstrijd wel een stuk spannender gemaakt dan we gewoon zijn.
Mansell is daardoor nog altijd recordhouder van het grootste aantal overwinningen in één seizoen.

Stand wereldkampioenschap F1 2011, piloten na Abu Dhabi
1. Sebastian Vettel Dui Red Bull 374
2. Jenson Button Gbr McLaren 255
3. Fernando Alonso Spa Ferrari 245
4. Mark Webber Aus Red Bull 233
5. Lewis Hamilton Gbr McLaren 227
6. Felipe Massa Bra Ferrari 108
7. Nico Rosberg Dui Mercedes 83
8. Michael Schumacher Dui Mercedes 76
9. Vitaly Petrov Rus Renault 36
10. Nick Heidfeld Dui Renault 34
11. Adrian Sutil Dui Force India 34
12. Kamui Kobayashi Jap Sauber 28
13. Jaime Alguersuari Spa Toro Rosso 26
14. Paul Di Resta Sch Forde India 23
15. Sebastien Buemi Zwi Toro Rosso 15
16. Sergio Perez Mex Sauber 14
17. Rubens Barrichello Bra Williams 4
18. Bruno Senna Bra Renault 2
19. Pastor Maldonado Ven Williams 1

Stand wereldkampioenschap F1, constructeurs na Abu Dhabi
1. Red Bull 607
2. McLaren 482
3. Ferrari 353
4. Mercedes 159
5. Renault 72
6. Force India 57
7. Sauber 42
8. Toro Rosso 41
9. Williams 5
10. Lotus 0
11. Virgin 0
12. Hispania 0

23:36 Gepost door F1-reporter in F1 | Permalink | Commentaren (0) | Tags: f1, formule 1, formula 1, yas marina, f1 world championship, grote prijs van abu dhabi | |  del.icio.us | | Digg! Digg |  Facebook | |  Print | Pin it! | | |