11-09-10

European F1 World Championship, Grote Prijs van Italië 2010

De laatste race van het Europese seizoen van de F1.
De laatste kans van Lewis Hamilton om nog vice-kampioen te worden.
De laatste kans van McLaren om vice-kampioen te worden.

Wat zal het worden?

Monza is een circuit voor de snelle jongens. De gemiddelde snelheden zijn er hoog. De race heeft altijd de indruk snel voorbij te zijn. Het circuit lijkt wel typisch Italiaans: snel en slank, zwierig en elegant.

In elk geval vertrekt Alonso vanuit een goede positie: hij heeft de pole.
Krijgt Alonso nu eindelijk de beloning die hij al enige wedstrijden lang verdient?
Er hangt veel vanaf voor hem: als hij deze race slecht scoort, grijpt hij zeker naast het wereldkampioenschap F1.

Wat niet had mogen gebeuren en wat kon gebeuren is gebeurd: Lewis Hamilton had pech. Hij vertrok goed en schoof na de start van de vijfde plek direct naar de vierde plaats, maar al in een van de eerste bochten raakte hij Massa, en Lewis' auto werd beschadigd. De besturing liep niet meer zoals de ingenieurs hadden gepland en de mecaniciens hadden mogelijk gemaakt, en Lewis eindigde in het grind. Afgelopen. Na minder dan een ronde. De piloot was zo ontgoocheld dat het een hele tijd geduurd heeft voor hij met de pers wou praten.

Pech ook voor de kijkers, want we wisten wel dat Hamilton het Europese F1 Worldchampionship niet meer kon winnen, maar het haalde toch de spanning voor een stuk uit de wedstrijd.

Button trok op als een razende roeland, waardoor Fernando Alonso zijn pole niet kon vasthouden, maar verder dan de tweede plaats zakte hij niet weg. Even leek het of Massa nog kwam aandringen, maar behalve het onvermijdelijke gedrang kort na de start, hield hij zich kalm. Terwijl het duo Button-Alonso uitliep, liet Massa zich wat afzakken, waarschijnlijk vooral om te verhinderen dat de nummer 4 van het rijtje dichterbij kwam.

En die vier? Ja, dat wisselde wel wat, maar op het einde van de wedstrijd bleek het... Sebastian Vettel te zijn. En dus niet Mark Webber, die nochtans precies op die vierde stek gestart was. Webber leek net als in Spa lood in de banden te hebben toen hij vertrok. Er schoten hem een aantal auto's voorbij, en voor je het wist, moest hij aan een remonte beginnen. Uiteindelijk eindige hij als zesde, en dat was de plek waar... Sebastian Vettel was vertrokken. De twee Red Bulls hadden tijdens de wedstrijd dus van plaats verwisseld.

Tijdens de race hield Alonso vooral Button in de gaten. Je wist maar nooit of die laatste een fout maakte, zodat de Spanjaard hem voorbij kon. Dat gebeurde niet, maar er was nog een ander lichtpuntje: de pitstops. Misschien kon de Ferrari de McLaren voorbij door de pitstops? Dan kwam het erop aan ofwel een flinke voorsprong op te bouwen als Button als eerste de pits inging, ofwel zo snel mogelijk het gat met Button dicht te rijden, als Alonso als eerste de pit inging.

Tot teleurstelling van Button werd hij als eerste binnengeroepen, en Alonso kon vrijuit gaan. Daarna dook de Ferrari de pits in, en kwam terug op het circuit, nauwelijks voor Button. Maar met wat scherp remmen, draaien, keren, elkaar bijna raken en waarschijnlijk ook met heel veel geluk, slaagde Alonso erin om na zijn pitstops nog net voor Button te blijven, die de rest van de race er niet meer in slaagde om dat goed te maken.

Het eindresultaat is dus zoals je hieronder ziet.

In het kampioenschap verandert er dus niet erg veel: Webber en Vettel blijven 1 en 2. De pechtvogel is Hamilton, die zijn derde plaats een vierde ziet worden, en Alonso stijgt van vier naar drie. Hij blij, natuurlijk, want het vergroot ook zijn kansen op de F1-wereldtitel zelf. Verder verandert er niet veel. Alleen achteraan zien we Petrov een plaats verliezen aan Hulkenberg.

In het constructeurskampioenschap daarentegen zijn de kaarten dooreengeschud. De winnaar blijft Red Bull, maar bijna alle andere posities zijn verandert doordat de teams ofwel één plaats winnen, ofwel één plaats verliezen. Ferrari stijgt naar 2, McLaren zakt naar 3, Mercedes-GP stijgt naar 4, Renault zakt naar 5, Williams stijgt naar 6, Force India zakt naar 7. Alleen BMW Sauber en Toro Rosso houden hun plaats vast, maar dat is niet echt iets om trots op te zijn, want ze blijven op 8 en 9 ondanks het feit dat ze geen enkel puntje scoorden.


De startorde van de Grote Prijs van Italië
1 Spa Fernando Alonso 8 Ferrari 1:21.962
2 GB Jenson Button 1 McLaren-Mercedes 1:22.084
3 Brz Felipe Massa 7 Ferrari 1:22.293
4 Aus Mark Webber 6 Red Bull-Renault 1:22.433
5 GB Lewis Hamilton 2 McLaren-Mercedes 1:22.623
6 Ger Sebastian Vettel 5 Red Bull-Renault 1:22.675
7 Ger Nico Rosberg 4 Mercedes GP 1:23.027
8 Ger Nico Hulkenberg 10 Williams-Cosworth 1:23.037
9 Pol Robert Kubica 11 Renault 1:23.039
10 Brz Rubens Barrichello 9 Williams-Cosworth 1:23.328
11 Ger Adrian Sutil 14 Force India-Mercedes 1:23.199
12 Ger Michael Schumacher 3 Mercedes GP 1:23.388
13 Jpn Kamui Kobayashi 23 BMW Sauber-Ferrari 1:23.659
14 Swi Sebastien Buemi 16 Toro Rosso-Ferrari 1:23.681
15 Rus Vitaly Petrov 12 Renault 1:23.819
16 Spa Jaime Alguersuari 17 Toro Rosso-Ferrari 1:23.919
17 Spa Pedro de la Rosa 22 BMW Sauber-Ferrari 1:24.004
18 Ita Jarno Trulli 18 Lotus-Cosworth 1:25.540
19 Fin Heikki Kovalainen 19 Lotus-Cosworth 1:25.742
20 Ita Vitantonio Liuzzi 15 Force India-Mercedes 1:25.774
21 Brz Lucas di Grassi 25 Virgin-Cosworth 1:25.974
22 Brz Bruno Senna 21 Hispania-Cosworth 1:26.847
23 Jpn Sakon Yamamoto 20 Hispania-Cosworth 1:27.020
24 Ger Timo Glock 24 Virgin-Cosworth 1:25.934


Uitslag Grote Prijs van Italië

1 spain Fernando Alonso 8 Ferrari 1 1:24.139 1:16:24.572 25
2 great britain Jenson Button 1 McLaren-Mercedes 2 1:24.598 +00:02.938 18
3 brazil Felipe Massa 7 Ferrari 3 1:24.575 +00:04.223 15
4 germany Sebastian Vettel 5 Red Bull-Renault 6 1:24.493 +00:28.196 12
5 germany Nico Rosberg 4 Mercedes GP 7 1:24.491 +00:29.942 10
6 australia Mark Webber 6 Red Bull-Renault 4 1:24.278 +00:31.276 8
7 germany Nico Hulkenberg 10 Williams-Cosworth 8 1:24.576 +00:32.812 6
8 poland Robert Kubica 11 Renault 9 1:24.560 +00:34.028 4
9 germany Michael Schumacher 3 Mercedes GP 12 1:24.947 +00:44.948 2
10 brazil Rubens Barrichello 9 Williams-Cosworth 10 1:25.239 +01:04.213 1
11 switzerland Sebastien Buemi 16 Toro Rosso-Ferrari 14 1:25.224 +01:05.000
12 italy Vitantonio Liuzzi 15 Force India-Mercedes 19 1:25.102 +01:06.106
13 russia Vitaly Petrov 12 Renault 20 1:24.644 +01:18.919
14 spain Pedro de la Rosa 22 BMW Sauber-Ferrari 16 1:26.325 lapped
15 spain Jaime Alguersuari 17 Toro Rosso-Ferrari 15 1:25.472 lapped
16 germany Adrian Sutil 14 Force India-Mercedes 11 1:24.937 lapped
17 germany Timo Glock 24 Virgin-Cosworth 24 1:27.765 lapped
18 finland Heikki Kovalainen 19 Lotus-Cosworth 18 1:27.822 lapped
19 japan Sakon Yamamoto 20 Hispania-Cosworth 23 1:28.875 lapped
20 brazil Lucas di Grassi 25 Virgin-Cosworth 21 1:28.171 retired, 50 laps
21 italy Jarno Trulli 18 Lotus-Cosworth 17 1:29.017 retired, 46 laps
22 brazil Bruno Senna 21 Hispania-Cosworth 22 1:30.880 retired, 11 laps
23 great britain Lewis Hamilton 2 McLaren-Mercedes 5
crash, 0 laps
24 japan Kamui Kobayashi 23 BMW Sauber-Ferrari 13
retired, 0 laps

European F1 Championschap: Stand piloten na de GP van Italië
1 Mark Webber 134 => eindwinnaar van het European F1 Worldchampionship voor piloten
2 Sebastian Vettel 106
3 Fernando Alonso 98
4 Lewis Hamilton 81
5 Felipe Massa 77
6 Jenson Button 69
7 Robert Kubica 54
8 Nico Rosberg 44
9 Adrian Sutil 32
10 Rubens Barrichello 26
11 Michael Schumacher 24
12 Kamui Kobayashi 20
13 Nico Hulkenberg 15
14 Vitaly Petrov 13
15 Pedro de la Rosa 6
16 Sebastian Buemi 3
16 Vitantonio Liuzzi 3
18 Alguersuari 1

European F1 Championschap: Stand constructeurs na GP van Italië
1 Red Bull 240 => eindwinnaar van het European F1 Worldchampionship voor constructeurs
2 Ferrari 165
3 McLaren 153
4 Mercedes 68
5 Renault 67
6 Williams 41
7 Force India 35
8 BMW Sauber 26
9 Toro Rosso 4

22:52 Gepost door F1-reporter in F1 | Permalink | Commentaren (0) | Tags: f1, formule 1, european f1 world championship, grote prijs van italië, monza | |  del.icio.us | | Digg! Digg |  Facebook | |  Print | Pin it! | | |

De commentaren zijn gesloten.