09-05-10

European F1 World Championship, Grote Prijs van Spanje 2010

f1,formule 1,european f1 world championship,grote prijs van spanjeHet FI-circus heeft eindelijk zijn eerste wedstrijd in Europa gereden, nl. in Barcelona. Het is nu dus tijd voor de traditionele circuits met tonnen historie onder het asfalt. Waarom denk je dat de racebaan van Europese F1-circuits zo hoog ligt? Omdat er zoveel geschiedenis onder zit!

* Voorlopige stand European F1 World Championship Mark Webber 25 punten
* Fernando Alonso 18
* Sebastian Vettel 15
* Michael Schumacher 12
* Jenson Button 10
* F Massa 8
* A Sutil 6
* R Kubica 4
* Barrichello 2
* Alguerson 1



* Constructeurs Red Bull 40 punten
* Ferrari 26
* Mercedes 12
* McLaren 10
* Force India6
* Renault 4
* Williams 2
* Toro Rosso1

22:37 Gepost door F1-reporter in F1 | Permalink | Commentaren (7) | Tags: f1, formule 1, european f1 world championship, grote prijs van spanje | |  del.icio.us | | Digg! Digg |  Facebook | |  Print | Pin it! | | |

Commentaren

Dan zijn er in totaal maar 8 wedstrijden. Of reken je Turkije ook mee?
(10/5/10)

Gepost door: Racemonster | 17-03-13

Reageren op dit commentaar

Istanboel tel ik niet mee, omdat het circuit pas sinds 2005 bestaat.
Het was een moeilijke beslissing.
Misschien verander ik nog van idee.
(10/5/10)

Gepost door: Peter | 17-03-13

Reageren op dit commentaar

Geen gek idee, een apart klassement voor de Euorpese circuits. De andere zijn erg kunstmatig in vergelijking met de Europese.
Deze week: Monaco!
(10/5/10)

Gepost door: Racemonster | 17-03-13

Reageren op dit commentaar

Ik heb net gevonden dat de Grote Prijs van Hongarije al sinds 1986 op de Hungaroring wordt gereden. Dat is toch al een respectabele leeftijd.
(10/5/10)

Gepost door: Peter | 17-03-13

Reageren op dit commentaar

Het circuit van de Grote Prijs van Europa in Valentia is nog jonger dan dat van Istanboel.
(10/5/10)

Gepost door: Peter | 17-03-13

Reageren op dit commentaar

Ja, ik weet het. Louter datums zegt inderdaad niet veel. Het is daarom dat ik twijfel. Je moet natuurlijk ergens een grens trekken.
Stel je eens voor dat er een grote prijs van Rusland wordt gereden in Moskou.
Rusland strekt zich uit tot tegen de Stille Oceaan, en komt uit ten noorden van China.
Als je dus een klassement van Europese wedstrijden opstelt, wordt het wel moeilijk om te weten of je iets meetelt of niet.
Wat in de overweging om Turkije niet op te nemen en de Grote Prijs van Europa ook meespeelt, is ook dat er al erg lang een Grote Prijs van Spanje bestaat.
Spanje heeft een traditie van F1-wedstrijden.
De F1 is echter in Turkije pas in 2005 binnengekomen. Turkije is daardoor geen traditioneel F1-land.
Ik heb de lijst ook opgesteld omdat ik het zo sneu vind dat we zo veel fantastische circuits verloren hebben: geen San Marino meer, geen Zandvoort, geen Brands Hatch, geen Estoril, geen Magny-Cours (en veel andere Franse circuits niet meer), geen Zolder, geen Österreichring meer, geen Paul Ricard meer...
In plaats daarvan is men in allerlei uithoeken van de wereld gloednieuwe, kunstmatig aandoende circuits beginnen te bouwen, waar soms kilometers zitbanken leeg blijven omdat het de plaatselijke bevolking geen zier interesseert, waardoor ze stunts uithalen zoals rijden bij kunstlicht om de wedstrijd te kunnen uitzenden op het moment dat de Europeanen kijken (omdat ze de enigen zijn die echt kijken)...
Nou ja, het is natuurlijk wel een wéreldkampioenschap, maar ik vind dat er toch ook veel werd opgegeven om over de wereld uit te zwermen.
En die verplaatsingen maken F1 zeker niet goedkoper. Een team heeft wee vrachtvliegtuigen nodig om het materiaal van de ene kant van de aarde naar de andere te brengen.
Om de kosten te beperken hebben ze dan reglementair bepaald dat de ontwikkelingskosten van de auto's naar beneden moeten, zodat allerlei dingen niet meer mogen worden ontwikkeld.
Dat is toch de ene put delgen om de andere te graven.
(10/5/10)

Gepost door: Peter | 17-03-13

Reageren op dit commentaar

En ik wil tenslotte ook eens weten hoe die coureurs het zouden doen als ze alleen maar in Europa zouden rijden.
Dat blijft een interessante vraag, want het Europese klimaat is heel anders dan het klimaat in een woestijnstaat zoals Bahrein, of dan het regenwoudklimaat van Maleisië.
Een European F1 World Championship is dus hoe dan ook een boeiende oefening.
(10/5/10)

Gepost door: Peter | 17-03-13

Reageren op dit commentaar

De commentaren zijn gesloten.